België: marktaandeel groeit
Op het eerste zicht is er op de Belgische thuismarkt geen reden tot jubelen voor Delhaize: in België kwam de vergelijkbare omzetgroei (+0,8%) ruim de helft onder de analistenprognose van +2% uit.
Desondanks steeg het marktaandeel van de distributeur in ons land met 35 basispunten “dankzij onze vernieuwde winkels en de uitbreiding van ons netwerk”. En er is nog goed nieuws, want Delhaize slaagde erin zijn bedrijfsmarge op te krikken. Die bedraagt inmiddels 4,1% op de thuismarkt. Ook de totale bedrijfsmarge (3,6%) en de groepswinst (104 miljoen euro) waren gunstiger dan verwacht.
VS: prijzendruk bij Hannaford
In de Verenigde Staten ging de omzet er op vergelijkbare basis met 1,1% op vooruit, ongeveer zoals de analisten hadden verwacht. Voor het derde kwartaal op rij tekent de groep volumegroei op, bij een onderliggende bedrijfsmarge van 3,8%.
Toch staat er flink wat druk op de ketel, met name bij de “betere” supermarktketen Hannaford. Die keten, actief in het noordoosten van Amerika, zag zich onder druk van de groeiende concurrentie genoodzaakt prijzen te verlagen – Delhaize spreekt van “prijsinvesteringen” – om zijn klanten te kunnen behouden.
Bij Food Lion werden 178 bijkomende winkels geherpositioneerd, wat het totaal op bijna 80% van het netwerk brengt.
Zuidoost-Europa: winstgevendheid Delta Maxi “onder de verwachtingen”
Delhaize is in deze regio in volle expansie, met name in Roemenië en Griekenland. Vandaar dat de groep geen vergelijkbare omzetcijfers meedeelt. Globaal gaat de omzet er met 5,3% op vooruit tot 787 miljoen euro en steeg de bedrijfsmarge van 3,2 tot 3,4%.
Ook zet Delhaize zijn reorganisatie in Zuidoost-Europa voort: “In overeenstemming met onze afspraak om ons toe te spitsen op regio’s waar we de hoogst mogelijke groei en rendement kunnen genereren, hebben wij de voorbije maanden overeenkomsten gesloten voor de verkoop van Sweetbay, Harveys en Reid’s, alsook voor onze activiteiten in Montenegro.”
De distributiegroep geeft wel toe dat de winstgevendheid van Delta Maxi, de keten die het in 2011 in de Balkan overnam, “onder onze verwachtingen blijft“.
Jaarprognose omhoog
Na dit sterke tweede kwartaal realiseert Delhaize op halfjaarbasis een organische groei van 3%, stijgt de onderliggende bedrijfswinst met 9,8% en bedraagt de onderliggende bedrijfsmarge 3,8%.
Op basis van dit halfjaarrapport kondigt afscheidnemend topman Pierre-Olivier Beckers alvast aan dat de groep de jaarprognose voor 2013 lichtjes optrekt: Delhaize rekent nu op een bedrijfswinst van 780 miljoen euro (tot nu toe ging het om 775 miljoen euro).
In dat bedrag zitten voor alle duidelijkheid wel nog de Amerikaanse ketens Sweetbay, Harveys en Reid’s, die binnenkort definitief verkocht worden aan Bi-Lo. Zonder die activiteiten zou de jaarbedrijfswinst rond de 755 miljoen euro uitkomen.