“Onbetaalbaar”: met deze slogan kondigt Delhaize de lancering aan van zijn najaarsoffensief. Het aantal Kleine Leeuwtjes verdubbelt naar duizend, en er volgen grote kortingen op bekende frisdrankmerken.
Prijsimago bijstellen
Maandagochtend verscheen in de media een opvallende advertentie van Delhaize met de baseline “Onbetaalbaar”. De kern van de boodschap: Delhaize is niet zo duur als mensen vaak denken. De foodretailer wil zijn prijsimago bijstellen, en belooft klanten dit najaar “aantrekkelijke prijsoplossingen”.
Heel concreet verdubbelt Delhaize het aantal “Kleine Leeuwtjes”, laaggeprijsde basisproducten onder het huismerk gelijkaardig aan de Prijsfavorieten van Albert Heijn. Vanaf eind deze week gaat de prijs van 500 bijkomende referenties met 10 tot 30% omlaag. Ze zijn herkenbaar aan rode prijskaartjes in de winkelrekken. Delhaize vult dat gamma ook aan met Kleine Leeuwtjes-recepten, die gezond, makkelijk, goedkoop en snel klaar zijn.
Sinds de lancering in juni 2022 is de verkoop van die Kleine Leeuwtjes al met 20% gestegen, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan Het Nieuwsblad. Hij kondigt ook aan dat Delhaize de prijzen van bekende merken van frisdranken vanaf eind deze week in prijs zal verlagen.
“September wordt superduur”
Met de slogan “Onbetaalbaar” doet de campagne wat denken aan de boodschap “Delhaize is niet de goedkoopste”, waarmee de retailer drie jaar geleden de lancering aankondigde van het Superplus-getrouwheidsprogramma, dat klanten gezonde en gepersonaliseerde kortingen biedt. Opnieuw wil de retailer duidelijk maken dat Delhaize niet zo duur is als iedereen denkt: “Wij zijn niet veel duurder dan de rest en voor veel producten hanteren we dezelfde verkoopprijs als andere supermarkten,” aldus Dekelver.
Delhaize lanceert deze campagne nu, omdat september voor veel gezinnen een dure maand is door de start van het schooljaar. “September wordt weer superduur”, kopt het nieuwe Delhaize Magazine. Daarnaast wil de supermarktketen wat doen aan de negatieve beeldvorming die ontstaan is door het aanslepende sociale conflict, na de aankondiging dat het bedrijf 128 filialen aan zelfstandige ondernemers overdraagt.
Verloren klanten terugwinnen
In een videoboodschap aan leveranciers had marketingdirecteur Alexandros Boussis eerder deze maand al aangekondigd dat Delhaize dit najaar een fors activatieplan zou lanceren om verloren klanten weer terug te winnen. Hij vroeg daarbij aan merkleveranciers om aantrekkelijke en exclusieve promotie-acties te voorzien, specifiek op maat van de zelfstandige ondernemers.
De retailer zet ook in op gepersonaliseerde aanbiedingen voor klanten die tijdens de stakingen wegbleven. De eerste resultaten van die acties zouden veelbelovend zijn.