Vanaf 15 maart start Delhaize met een proefproject om ook op zondag boodschappen aan huis te bezorgen. Een primeur voor België, zegt de retailer, die hiermee zijn e-commerceambities kracht bij zet.
Pionier en marktleider
Delhaize merkt dat shoppers hun boodschappen vaker in het weekend doen: dat geldt zowel voor de winkels als de online bestellingen. Thuislevering is een ideale oplossing voor druk bezette klanten, maar op weekdagen zijn de agenda’s zowel overdag als ’s avonds vaak goed gevuld. Daar wil de retailer op inspelen. De toch al ruime leveringsuren (7u tot 21u, zes dagen op zeven) worden daarom nog uitgebreid: daar komt nu ook de zondagvoormiddag bij. Volgens Delhaize is het proefproject in de regio Brussel een primeur op vlak van food e-commerce in België, die na drie maanden geëvalueerd zal worden.
De service past in de e-commerceambities van Delhaize: de retailer levert al meer dan twintig jaar boodschappen aan huis en is hiermee naar eigen zeggen tegelijk de pionier en de marktleider in België. De laatste jaren is e-commerce in een stroomversnelling gekomen: zowel pendelaars, gezinnen met jonge kinderen als gepensioneerden maken meer en meer gebruik van deze diensten en thuislevering kent een sterkere groei dan afhalen in de winkel. De kostprijs per bestelling bedraagt ook op zondag maximaal 9,95 euro.
Dat thuis bezorgen in België aan een sterke opmars bezig is, valt ook te merken aan de activiteit bij collega’s van Delhaize: in mei vorig jaar startte Collect & Go, de online boodschappendienst van Colruyt, met een proefproject om bestellingen aan huis te leveren met duurzame CNG-bestelwagens. Vorige maand kondigde ook Albert Heijn aan dat het deze lente start met het aan huis leveren van boodschappen, eerst in de regio rond Antwerpen. Carrefour van zijn kant levert boodschappen per elektrische bakfiets met de app ShipTo in Antwerpen, Brussel en Gent.