Delhaize gaat een groot deel van het bio-assortiment groenten en fruit voorzien van ‘natural branding’, waarbij de bio-aanduiding rechtstreeks op het product geplaatst wordt. Zo spaart de keten heel wat verpakkingen uit.
Stukje schil verwijderen
Verse bio-producten worden momenteel nog apart ingepakt, om ze zo duidelijk te kunnen onderscheiden van andere producten, die wel los worden verkocht. Dat onderscheid is verplicht, om zo verwarring bij de consument te vermijden. Voortaan zullen bio groenten en fruit echter gemerkt worden met laserlicht, waardoor er een afbeelding op de schil kan worden aangebracht. Het gaat over een zeer oppervlakkig proces, waarbij het buitenste laagje van de schil wordt verwijderd.
Dankzij de nieuwe technologie hoopt Delhaize in de toekomst tot 13 ton aan verpakkingsmateriaal uit te sparen. Momenteel wordt enkel de butternut voorzien van het nieuwe logo, maar in de toekomst moeten zeker twintig soorten producten gebruik maken van dit soort natural branding. Niet alle producten kunnen gebruik maken van de nieuwe technologie: zo is de schil van een tomaat te fragiel om te bewerken met een laser.