Delhaize lanceert een pilootproject waarbij mensen 20% korting krijgen op de aankoop van gezonde voedingsproducten. De supermarktketen wil zo de koopkracht verhogen en mensen aansporen evenwichtiger te eten.
Alternatieve beloningen
Gedurende drie maanden zullen 11.000 medewerkers van Delhaize en enkele deelnemende bedrijven 20% korting krijgen op producten met een Nutri-Score van A of B. Het voedingslabel Nutri-Score, dat door verschillende supermarkten gebruikt wordt, deelt producten in de categorieën A (zeer gezond) tot en met E (ongezond en dus te beperken).
Voor het project gaat Delhaize een samenwerking aan met HR-specialist Unbox. Er bestaat reeds een systeem van alternatieve beloningen, waarbij een deel van het brutoloon omgezet wordt in fiscaal voordelige UCoins: daarmee kan men specifieke producten of diensten aankopen, zoals een elektrische fiets of een opleiding. De UCoins worden 20% minder belast dan een regulier loon.
Overheid overtuigen
Delhaize wil dit systeem nu invoeren voor gezonde voedingsproducten en introduceert daarom de term ‘Healthy UCoins’. Op die manier zouden mensen die kiezen voor gezonde voeding meer koopkracht krijgen.
Tijdens de testfase zal Delhaize de 20% korting zelf betalen, omdat gezonde voeding momenteel niet op de lijst van alternatieve beloningen voorkomt. De supermarktketen hoopt uiteraard wel dat de overheid het systeem in het parafiscale kader zal opnemen: “Met dit pilootproject wil Delhaize mensen motiveren om evenwichtiger te leven door hun koopkracht te verhogen om op een meer evenwichtige manier te kopen. De ambitie is om dit systeem ook aan andere bedrijven en organisaties aan te kunnen bieden”, stelt Delhaize in een persbericht.