Delhaize vervangt de Pluskaart door een app die klanten gepersonaliseerde kortingen geeft. De keten versterkt zo haar gezonde imago en scherpt de prijsperceptie aan, zonder in een prijsoorlog te verzanden.
Meer data, meer korting
Gezondheid, koopkracht en digitalisering zijn de trends die door de coronacrisis versterkt worden. Het nieuwe Superplus-programma van Delhaize, geïntegreerd in de vernieuwde MyDelhaize-app, is hierop een antwoord: het geeft trouwe klanten kortingen op hun aankopen, net zoals de vertrouwde Pluskaart, maar gaat nog enkele stappen verder. De app wordt een “getrouwheidsclub” met bijkomende voordelen voor leden. Klanten die bereid zijn om hun data te delen met de retailer, krijgen dus meer korting.
Staat een product in de winkel aan -20%, dan kunnen leden van de club het aan -30% krijgen. Een aanbieding “2de aan 50%” wordt voor leden 1+1 gratis. Het puntenspaarsysteem wordt ook flexibeler: zo zullen klanten punten kunnen inwisselen voor specifieke producten, of voor aankoopbonnen bij partners, zoals bol.com. Ook de papieren bon van 5 euro verdwijnt: ze wordt gedigitaliseerd.
Daar bovenop stimuleert Delhaize een gezonder koopgedrag. Voor 5.000 gezonde producten met Nutri-Score A of B loopt de korting op tot 15% voor klanten die meer dan 500 euro per maand besteden. Het Nutri-Profiel in de app toont hoeveel producten de klant heeft gekocht, en met welke Nutri-Score. De app suggereert ook gezondere alternatieven.
Twee vliegen, een klap
Het nieuwe programma bouwt verder op eerdere tests die Delhaize al deed met kortingen op producten met een goede Nutri-Score, en met gepersonaliseerde e-deals voor klanten die zich online registreerden. Daaruit is gebleken dat klanten tot 35% meer gezonde producten kopen dankzij een Nutri-Scorekorting. Volgens Delhaize kunnen klanten zo tot 360 euro per jaar besparen.
Met de nieuwe aanpak lijkt Delhaize twee vliegen in een klap te willen slaan: de keten profileert zich nog meer als een supermarkt die meedenkt met zijn klanten, en die mensen ook gezonder wil doen eten en leven. Bovendien scherpt de retailer het prijsimago aan zonder een zinloze prijsoorlog te riskeren. Een concurrent als Colruyt kan op de gepersonaliseerde kortingen immers niet reageren met rode prijzen. “De vaste prijs in het schap is niet meer relevant,” aldus CEO Xavier Piesvaux. De toekomst is aan kortingen op maat van het shoppergedrag.