Rood en donkergrijs als leidraad
In de winkel uit dit nieuwe concept zich onder meer in bredere gangen, in de inkijk in de beenhouwerij en de bakkerij en in de keuze voor alleen donkergrijs en rood als kleuren. Dit alles moet leiden tot een betere winkelbeleving.
“Eigenlijk beginnen we al op de parking. Daar afficheren we duidelijk onze ruime openingstijden, met de klemtoon op de zondagsopening. Voorts kunnen onze klanten er al zien welke producten in promotie zijn. Binnenin de winkel creëren we aan de inkom ruimte zodat er geen opstoppingen zijn en stress wordt vermeden”, zegt Bart Van de Velde, die verantwoordelijk is voor het concept van Delhaize Proxy.
Ook in de centrale middengang is de nieuwe aanpak duidelijk. “Daar kiezen we bewust om op een van de koppen geen rekken te zetten. Het laat de mensen toe om bij te praten zonder in de weg te staan.” De winkel telt zon 10.000 à 12.000 referenties, waarbij de nadruk ligt op vers. Fruit en groenten, bakkerij en beenhouwerij domineren. Daarnaast krijgen ook kaas en vis voldoende ruimte.
Positieve reacties moeten anderen inspireren
“De eerste ervaringen zijn alvast positief”, zegt uitbater Peter De Putter van Delhaize Proxy in Denderhoutem. “De klanten blijven langer en ze kopen meer.” De winkel van Denderhoutem breidde bij de vernieuwing uit met 150 m² tot 700 m². “Maar doorsnee mag je de oppervlakte van een Proxy ramen op 400 m² in de stadscentra en 600 m² op het platteland”, aldus vicepresident affiliated supermarkets Kris Volckaert.
De komende weken brengt Delhaize al zijn uitbaters van een Proxy naar Denderhoutem. “We willen hen inspireren. Maar de beslissing of ze al dan niet meestappen, ligt bij hen. We hebben dan ook geen gedetailleerd plan voor een bepaald aantal omschakelingen”, aldus nog Volckaert.
“Franchisers zijn groeimotor”
Delhaize telt naast de eigen supermarkten zowat 500 winkels die worden uitgebaat door zelfstandigen. Het gaat om de supermarkten van AD Delhaize, de zowat 200 buurtwinkels onder het Proxy-logo en de verkooppunten van Shop & Go.
“Dit netwerk van aangesloten handelaars blijft een groeimotor voor de komende jaren. De bestaande winkels kunnen een hogere omzet halen en er kunnen nog nieuwe verkooppunten worden geopend. Vooral in de stadscentra zijn er nog mogelijkheden”, besluit Volckaert.