Supermarktketen Delhaize experimenteert verder met de verpakking van zijn verse producten. In een nieuwe inspanning om plastic zoveel mogelijk te verbannen, worden biogroenten zoals komkommers voortaan niet meer in plasticfolie gewikkeld, maar “getatoeëerd”.
92 ton plastic vermeden
De tatoeages – eigenlijk meer een soort van lasergravering – zijn deel van een inspanning om alle plastic te verbannen uit het bio-assortiment. Daar waar de producten niet geschikt zijn voor die aanpak, wordt overgeschakeld op bulk of verpakkingen uit karton. Een inspanning met niet te onderschatten gevolgen. Delhaize schat op die manier jaarlijks zowat 92 ton plastic afval te kunnen vermijden.
Het lijkt contra-intuïtief dat uitgerekend de biologische producten van Delhaize, zoals de komkommers, in een folie werden gewikkeld. Dat was echter een gevolg van regels die bepalen dat het bio-assortiment zich duidelijk moet onderscheiden van hun ‘conventionele’ tegenhangers. Omdat de volumes van bio kleiner zijn, werd ervoor gekozen om daar met plastic verpakkingen te werken. Nu wordt ook daar komaf mee gemaakt.
Helemaal nieuw is de techniek van “natural branding” niet. In 2017 werd er al een eerste keer mee geëxperimenteerd onder toenmalig CEO Denis Knoops. Toen liet de technologie echter nog niet toe om groenten met dunnere schillen te “tatoeëren” en bleef het initiatief beperkt tot groenten als pompoenen.