Honderd sollicitanten op een boerderij
De nieuwe rekruteringsaanpak werd deze week voor het eerst in praktijk gebracht. Delhaize richtte zich daarbij specifiek tot mensen zonder ervaring in retail en tot sollicitanten zonder diploma. In totaal meldden zich 1.400 mensen aan. Daarvan werden er honderd uitgenodigd: vijftig Franstaligen en vijftig Nederlandstaligen.
De sollicitanten moesten al om 6u ’s ochtends op een boerderij in Vilvoorde zijn, waar ze allerlei praktische opdrachten kregen te vervullen. Daarbij werd gekeken naar de manier waarop mensen in groep functioneerden en hoe ze oplossingen aanbrachten.
Beter dan een “los gesprek”
“Voor Delhaize is dit belangrijk. Wij staan constant in contact met mensen. Je moet dus dynamisme kunnen tonen, in groep kunnen werken en empathie hebben. En die eigenschappen zijn makkelijker te detecteren op zo’n bootcamp dan in een los gesprek”, aldus Dekelver.
Wie wordt aangeworven, krijgt nu een traject van twee jaar voorgeschoteld, waarin hij of zij kan uitgroeien tot teamleider. Momenteel wordt de aanpak geëvalueerd, maar de kans is groot dat het opzet wordt herhaald: de eerste reacties waren immers erg positief.