In het centrum van Zwevegem, op slechts enkele honderden meters van hun Delhaize, openden ondernemers Céline Christiaens en Mathieu Demeyer woensdagochtend de 83ste winkel van Albert Heijn in België.
Complementaire formules
Ondanks de regen stonden woensdagochtend honderden klanten voor de deur van de gloednieuwe Albert Heijn in de Kortrijkstraat. De 1550 m² grote winkel is in handen van de ondernemers die in dezelfde straat een Delhaize-supermarkt uitbaten – ze hebben er overigens ook al een in Bellegem.
Dat Delhaize-ondernemers een Albert Heijn-supermarkt openen is geen primeur: ook in Willebroek, Ingelmunster en Tongeren was dat al het geval. Beide winkelformules blijken erg complementair en kunnen perfect letterlijk naast elkaar succes boeken. In een interview met RetailDetail eerder dit jaar stelde Albert Heijn-directeur Raf Van den Heuvel dat hij verwacht dat meer Delhaize-ondernemers deze voorbeelden zullen volgen.
“Veel appetijt”
“Ik vind het knap dat we vanuit de groep twee mooie merken naar voren kunnen schuiven in België”, zei hij toen. “Er is veel appetijt bij Delhaize-ondernemers om lokaal hun marktaandeel te versterken door ook een Albert Heijn te openen. Zij kennen hun lokale markt door en door. Dit is een mooi model om ons te versterken op de Vlaamse markt.”
Met deze opening verstevigt Albert Heijn zijn marktpositie in de regio rond Kortrijk: de retailer heeft ook al winkels in het Ring Shoppingcenter in Kortrijk Noord en in Harelbeke. In Zwevegem gaat de keten de concurrentie aan met onder andere Aldi, Lidl, Carrefour Market en Spar.