Voortaan kunnen klanten van Delhaize een digitaal kassaticket vragen in plaats van het klassieke papieren ticket. Dat zou jaarlijks 162 ton papier kunnen besparen. “Een primeur”, volgens de retailer, maar klopt dat wel?
Keuze ligt bij de klant
Via de MyDelhaize-app of de website kunnen klanten laten weten dat ze vanaf nu enkel een digitaal kasticket wensen. Zodra die optie geactiveerd is, ontvangen ze geen papieren bon meer. Een werkend e-mailadres, gekoppeld aan de app, is wel noodzakelijk om juridische redenen. Klanten kunnen op elk moment terugkeren naar het papieren ticket, als ze dat aangeven in de app.
“De keuze ligt dus bij de klant maar uiteraard zou het fantastisch zijn dat zoveel mogelijk klanten deze omslag maken”, zegt de supermarktketen. Momenteel heeft de MyDelhaize-app 2,2 miljoen gebruikers. Mogelijk stimuleert deze nieuwe optie meer klanten om de app te gaan gebruiken.
De impact is niet min: elke week print Delhaize meer dan vijf miljoen kastickets. Mochten alle klanten voor de digitale optie gaan, dan kan de retailer op jaarbasis 162 ton papier besparen, wat overeenkomt met 3864 bomen of een CO2-uitstoot van 148 ton. Dat past mooi in het verduurzamingsprogramma The Lion’s Footprint, waarmee het bedrijf zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen.
Belgische primeur?
Maar is dit, zoals het persbericht beweert, een primeur in de Belgische foodretail? Dat moesten we even checken. Albert Heijn biedt klanten in haar Belgische winkels namelijk al sinds 2019 de keuze om geen kasticket te ontvangen. De retailer stuurt shoppers die geen papier wensen, echter niet standaard een digitaal ticket. Zij hebben dus geen aankoopbewijs in handen, al kunnen ze achteraf nog wel een kopie vragen aan het onthaal. Helemaal hetzelfde is dat niet.
Gebruikers van de Lidl Plus app vinden na het winkelen wel degelijk hun digitale kassabon op hun smartphone, maar de discounter print nog wel standaard een papieren ticket aan de kassa. In Frankrijk besloot Carrefour vorig jaar al om in alle winkels het digitale kasticket in te voeren voor de klanten die dat wensen. Die optie zal binnenkort ook in de Belgische winkels beschikbaar worden.
Wie al wél volledig op het digitale ticket overschakelde, is Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group. In 2020 installeerde het bedrijf in alle afhaalpunten mobiele betaalterminals. Sindsdien ontvangen alle klanten hun kasticket digitaal, per e-mail: een omschakeling die jaarlijks zestien ton aan papier bespaart. In de Xtra-app van de fysieke Colruytwinkels is de optie van een digitaal kasticket nog niet aanwezig. Delhaize is dus wel degelijk de eerste supermarkt die het kasticket digitaliseert.