In twee winkels test Delhaize navulstations voor ecologische schoonmaakproducten van Ecover. Als de resultaten positief zijn, wordt het systeem naar meer supermarkten uitgebreid. Bulk is voor de retailer een speerpunt in de strijd tegen plastic.
67% meer verkocht
In de AD Delhaize van Lochristi test Delhaize een navulstation voor wasmiddel, wasverzachter en afwasmiddel van Ecover. Klanten kunnen er hun plastic voetafdruk verkleinen door bestaande Ecover-flessen te hergebruiken en opnieuw te vullen in de winkel. Ze krijgen daarvoor een korting van zowat 10 procent op de aanbevolen verkoopprijs.
In augustus vorig jaar testte Delhaize zo’n navulinstallatie al in de supermarkt in Kessel-Lo. Uit een enquête eind 2020 bleek dat de shoppers positief staan tegenover het initiatief: ze beschouwen het systeem als duurzaam en handig in gebruik, het kost geen extra tijd, en ook de beloning in de vorm van een prijskorting wordt gunstig onthaald. Dankzij het zogenaamde ‘Refillution’ concept werden er in Delhaize Kessel-Lo 67 % meer Ecover-producten verkocht over zes weken in vergelijking met dezelfde periode voordien. Als ook de test in Lochristi positief uitvalt, zal Delhaize de navulstations in meer winkels installeren.
Wegwerpcultuur
Voor Ecover zijn de navulstations een stap in de strijd tegen plastic afval. De vloeibare wasmiddelen van de fabrikant worden nu verpakt in plastic flessen die 100% gerecycleerd en 100% recycleerbaar zijn, maar de ambitie is nu om zoveel mogelijk verpakkingen te recupereren en te hergebruiken in plaats van ze weg te gooien.
“Als fabrikant zijn wij van mening dat we plastic niet mogen vergeten: hoe we het maken, gebruiken, hergebruiken en recycleren. Bij Ecover willen we het idee van een unieke verpakking en onze wegwerpcultuur introduceren. Deze samenwerking met Delhaize is een belangrijke stap om Refillution te lanceren en ons doel te bereiken om navullingen toegankelijker te maken voor iedereen”, zegt Tom Domen, manager langetermijninnovatie bij Ecover.
Meer bulkproducten
Het uiteindelijke doel is om tot 9000 kilo plastic per jaar te besparen, zodra alle Ecover-gebruikers bij Delhaize het navulsysteem in gebruik hebben genomen. Het Ecover-concept is geen one-shot, benadrukt de supermarktketen. Meer en meer kiest Delhaize voor bulkproducten waar mogelijk: de retailer biedt al veel fruit en groenten aan in bulk en heeft ook een ruim assortiment van zaden, noten en granen in bulk.
Die inspanningen kaderen in het duurzaamheidsplan ‘The Lion’s Footprint’, waarmee het bedrijf zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit drie grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO2-neutraal te zijn tegen eind 2021.