Intelligente winkelrekken, geconnecteerde koelingen en een lager energieverbruik: Delhaize investeert in een supersnelle glasvezelverbinding om de digitale transformatie op te drijven richting ‘realtime retail’.
Winkelbeleving en prijsvoordeel
Verschillende hoogtechnologische snufjes gaan het winkelen binnenkort efficiënter, aangenamer, duurzamer én voordeliger maken, belooft Delhaize. Denk daarbij aan slimme winkelrekken die signaleren welke producten aangevuld moeten worden, aan gepersonaliseerde aanbiedingen tijdens het winkelen, of aan geconnecteerde koelmeubels om het energieverbruik beter te beheren. Ook de broodovens, de zonnepanelen op de winkels en de laadpalen op de parkings worden aangesloten: minder energieverspilling betekent lagere kosten en op termijn prijsvoordeel voor de klant.
Als eerste retailer in België beschikt Delhaize weldra namelijk over een supersnelle 40 gigabit glasvezelverbinding van Eurofiber die de winkels, distributiecentra en campussen met elkaar verbindt. Die connectie opent de deuren voor ‘realtime retail’ en een nog betere winkelbeleving, zegt de retailer, die op termijn zelf geen datacenters meer zal hosten, maar z’n data verhuist naar ‘de cloud’. Met deze samenwerking wil Delhaize zich bovendien in de ‘war for talent’ profileren als toekomstgericht en innovatief: het bedrijf is immers niet als enige op zoek naar getalenteerde IT’ers.