Om een evenwichtiger voedingspatroon te promoten, ambieert Delhaize de lancering van een label dat in één oogopslag de nutritionele kwaliteit van een product toont.
Nood aan informatie
Bovendien zullen alle jonge klanten begin mei gedurende één week een gratis appel ontvangen in de Delhaizewinkels. Die actie zal later ook met andere fruitsoorten herhaald worden. Dat kondigde de retailer aan naar aanleiding van een werkbezoek van minister van volksgezondheid Maggie De Block.
Slechts 5% van de bevolking eet de dagelijks aanbevolen 550 gram groenten en fruit. Kinderen en jongeren scoren daarbij het slechtst. Bovendien consumeren Belgen teveel zout, verzadigd vet en suiker. Klanten zijn zich hiervan bewust, maar zeggen niet genoeg tijd en informatie te hebben om hun levensstijl aan te passen. Delhaize onderzoekt dan ook de implementatie van een eenvoudig, informatief voedingslabel (maar uitdrukkelijk geen verkeerslichtensysteem). Een eerste test van het concept bij een selectie van klanten kreeg positieve reacties.
“We hebben al grote gezondheidsinspanningen gedaan met onze huismerken,” zegt topman Xavier Piesvaux. “Ook onze recente actie met de Tovergroentjes krijgt positieve reacties. Hiermee gaan we nog een stap verder.” “Met het convenant gezonde voeding bevindt België zich al in de Europese kopgroep,” aldus minister De Block. “Elk aanvullend initiatief dat gezonde keuzes makkelijker maakt, juich ik toe.”
Wanneer het voedingslabel exact in de schappen zal verschijnen, kan Delhaize nog niet bevestigen. “Nog dit jaar,” luidt de ambitie.