Topman Dick Boer van Ahold Delhaize wil sleutelen aan de prijszetting bij Delhaize. Met name de discounters mogen zich geviseerd voelen.
Strategiewijziging
Er is werk aan de prijspositionering van Delhaize, zo verklaarde Dick Boer vanochtend aan De Tijd in een toelichting op de kwartaalresultaten van Ahold Delhaize: “Onze prijszetting kan nog beter. We zijn goed in vergelijking met andere traditionele ketens, maar in België zijn er ook nog enkele discounters.”
Dat kan erop wijzen dat de keten een nieuw prijsoffensief gaat lanceren, concludeert de krant. Er komen immers middelen vrij door kostenbesparingen en synergievoordelen na de fusie. Die zouden dit jaar 250 miljoen euro opbrengen, in plaats van 220 miljoen die eerder was gecommuniceerd. De retailer schrapt enkele managementfuncties en zet meer druk op zijn grote leveranciers, om betere inkoopcondities af te dwingen.
Prijsdalingen zouden een strategiewijziging inhouden: Delhaize zette het afgelopen jaar immers vooral in op sterkere promoties, van het type ‘1+1 gratis’. Hiermee wilde het bedrijf in de eerste plaats Colruyt onder druk zetten, dat immers reageert op elke prijsdaling, ook op tijdelijke promoties. Overigens heeft Delhaize voorlopig nog geen concrete prijsdalingen gecommuniceerd.