Op 19 mei lanceert Delhaize een eigen “huismerk voor kinderen”: Delhaize Kids. Met een geheel eigen mascotte, het leeuwtje Pamuka. Daarmee treedt Delhaize in de voetsporen van Carrefour.
Delhaize Kids
“Als Value Leader op de Belgische markt wil Delhaize België dat elke klant, ouder of kind, een aanbod vindt dat overeenkomt met zijn/haar budget en dat een onberispelijke kwaliteit heeft. Delhaize België garandeert een kwaliteit die gelijkwaardig is aan die van de nationale merken tegen een prijs die 15 tot 30% lager is, en heeft beslist om haar assortiment uit te breiden. Delhaize België heeft het genoegen u de lancering aan te kondigen van het nieuwe Kids-gamma van het merk Delhaize!” Zo staat het officieel in de uitnodiging aan de pers.
Carrefour Kids
Hoe het gamma er concreet zal uitzien, hoeveel producten het zal tellen en welke prijzen Delhaize zal hanteren, dat alles komen we pas komende 19 mei te weten.
Carrefour verkoopt al enkele jaren een eigen huismerk voor kinderen. Dat gamma bevat een 80-tal referenties en probeert gezondheid en fun hand in hand te laten gaan. Het pakt bijvoorbeeld ook uit met leuke mascottes op de verpakking en zelfs met speelse knipogen naar de kids, zoals hamburgers in de vorm van de oren van Mickey Mouse.
Kampioen van de huismerken
In een voorbeschouwing in Het Nieuwsblad toont retailspecialist Gino Van Ossel van de Vlerick Management School zich totaal niet verrast over een gamma kinderproducten onder eigen huismerk: “Delhaize is in het Belgische supermarktlandschap de kampioen van de huismerken, zeker qua omzet. Een segment waarop de winstmarges doorgaans interessanter zijn dan die op de nationale merken. Ten tweede is het een internationale trend die al enige tijd bezig is, want kinderen hebben een steeds grotere stem in de aankopen van de gezinnen. En dus past deze zet ook perfect in het grootse charmeoffensief van Delhaize richting gezinnen met kinderen. Die lieten Delhaize vroeger links liggen wegens te duur. En dus moest Delhaize eerst wat doen aan zijn dure prijsimago. Vervolgens kwamen er de succesvolle verzamelacties rond de Smurfen en de Pixar-stickers. En nu is er dus het huismerk voor kinderen. Het plaatje klopt.”
Al is volgens Gino Van Ossel deze beslissing “minstens even veel gericht tegen Colruyt, waarmee Delhaize toch geregeld een prijzenrobbertje uitvecht. Door alweer met een eigen huismerkenlijn te beginnen, bemoeilijkt Delhaize nog maar eens de prijsvergelijking met grote concurrent Colruyt.”