New Game Plan loopt als een trein
Afgevaardigd-bestuurder Pierre-Olivier Beckers toont zich alvast bijzonder strijdvaardig. “Twee jaar na het startschot van het New Game Plan, met als doel de versnelling van de groei van de opbrengsten en de bedrijfswinst, boeken wij goede vooruitgang in een moeilijk klimaat. We versterken onze uithangborden, we gaan nog een stap verder wat betreft prijsinvesteringen in al onze operationele ondernemingen, ontwikkelen onze winkelformules verder en genereren middelen om deze initiatieven te financieren aan de hand van structurele wijzigingen in onze manier van werken.”
Zuidoost-Europa, Azië en Amerika
Waar de 450 nieuwe vestigingen zullen komen en onder welk enseigne ze zullen openen, maakt Delhaize nog bekend, maar wel dat “de veelbelovende resultaten van Bottom Dollar Food in Philadelphia de plannen voor verdere uitbreiding naar bijkomende markten met hetzelfde groeipotentieel ondersteunen.” De groep voorziet alvast honderden nieuwe Bottom Dollar Food-winkels in de komende vijf jaar.
Maar ook Zuidoost-Europa is een quasi-certitude: Beckers verwijst zelf expliciet naar de recente strategische overname van Delta Maxi in Zuidoost-Europa, “een zet die het groeiprofiel van onze groep naar verwachting aanzienlijk zal veranderen. Met deze overname heeft de Groep haar aanwezigheid versterkt in landen die een belangrijk groeipotentieel hebben.” Eerder bevestigde topman Beckers al dat de groep ook in Azië serieus wil uitbreiden: in Indonesië alleen al ziet Delhaize potentieel voor honderden winkels.
Reeds 60% beoogde kostenbesparing gerealiseerd
Op het einde van het tweede kwartaal had Delhaize Groep al 60% van de beoogde jaarlijkse brutokostenbesparing van 500 miljoen euro gerealiseerd. Daarmee zit de groep voor op schema, want de vooropgestelde periode om dat te doen is nog maar halfweg. “Vandaag verwacht Delhaize Groep deze doelstelling te overstijgen, voornamelijk dankzij verhoogde besparingen in de kostprijs van verkochte goederen, hetgeen haar instaat zal stellen meer te investeren in omzetbevorderende initiatieven indien de economische en concurrentiële omstandigheden het vereisen”, aldus nog de Belgische distributeur.
Delhaize Groep is met 3.362 winkels in elf landen op drie continenten actief en realiseerde vorig jaar een groepsomzet van 20,8 miljard euro. Vandaag werken er zo’n 154.000 mensen voor de beursgenoteerde distributeur.