Positieve omzet- en winstontwikkeling
In zijn tweede kwartaal realiseerde Delhaize een omzetgroei van 18,1%, wat zonder wisselkoerseffecten zou uitkomen op een toename van 3,2%. In de Verenigde Staten groeide de identieke omzet met 2,5%, terwijl de vergelijkbare omzet in Zuidoost-Europa met 1,6% steeg en de Belgische vergelijkbare omzet een lichte daling kende van 0,6%. Dit laatste wijt Delhaize aan de inflatie in ons land.
De Belgische helft van de toekomstige tandem Ahold Delhaize zag ook zijn operationele winst stevig stijgen met 25,7%, waar wel ‘amper’ 8,6% van overbleef zonder wisselkoerseffecten. De onderliggende operationele marge klokte daarbij af op 3,7%, wat een stijging betekent ten opzichte van de marge van 3,4% in het tweede kwartaal van vorig jaar.
“Transformatieplannen zitten op schema”
Frans Muller, huidig voorzitter en CEO van Delhaize Group, zegt tevreden te zijn over de prestatie van de supermarktgroep en stipt ook de positieve cashpositie van 215 miljoen euro aan, dankzij de 308 miljoen euro die in het tweede kwartaal werd gerealiseerd.
Met een reële groei van 3,4% doet Delhaize Amerika het zowel bij Food Lion als Hannaford nog steeds goed, meent de topman. Ook de omzetdaling van 0,3% in België geldt als een verbetering ten opzichte van de vorige kwartalen: Delhaize zou op de thuismarkt marktaandeel hebben gewonnen ten opzichte van eind vorig jaar, al geeft de groep daarover geen concrete cijfers.
“We gaan goed vooruit met de twee strategische initiatieven die we eerder dit jaar aanhaalden”, licht Muller toe: de uitvoering van het Transformatieplan bij Delhaize België verloopt volgens plan en ook bij Food Lion is de supermarktgroep naar eigen zeggen op schema om in het vierde kwartaal de “Easy, Fresh and Affordable”-strategie te implementeren.
“Onze prestaties in het eerste halfjaar zetten ons in een goede positie om onze ambities voor dit jaar waar te maken en we kijken er naar uit om onze activiteiten met Ahold te fuseren”, besluit Muller.