Delhaize gaat 1.800 laadpalen voor elektrische wagens installeren op de parkings van haar winkels. De supermarktketen zegt zo het grootste oplaadnetwerk binnen de retailsector te krijgen.
Nieuwe klanten aantrekken
Vanaf volgend jaar installeert Delhaize 1.800 extra snellaadpunten op de parkings van haar supermarkten. Tijdens een winkelbezoek, dat gemiddeld 35 à 40 minuten duurt, kunnen klanten hun elektrische wagen zo tot 80% volladen, redeneert de supermarktketen. Een laadpunt kan op voorhand vanop afstand gereserveerd worden, betalen gebeurt ter plaatse.
De service is er echter niet alleen voor klanten: Delhaize maakt de laadpunten voor iedereen 24/7 vrij toegankelijk, dus ook voor buurtbewoners en passanten. Het doel is te zorgen dat iedereen een elektrisch laadpunt in de buurt krijgt. “Op die manier kunnen we ook nieuwe klanten aantrekken. Mensen die anders niet bij Delhaize winkelen zullen dat nu misschien wel doen omwille van het gemak dat ze ervaren door boodschappen doen en volladen te combineren”, zegt topman Xavier Piesvaux.
Delhaize zegt met de 1.800 bijkomende laadpunten de retailer te worden met het grootste aantal laadpalen in België. Toch is het niet de keten zelf, maar partner Electra die honderd miljoen euro investeert in het project. “De ambitie van Delhaize op vlak van duurzaamheid en vermindering van CO2 uitstoot is groot”, vertelt Piesvaux. “Het gaat ‘m echter niet alleen om wat we zelf doen: we geloven dat we als retailer een belangrijke rol kunnen spelen en mensen echt kunnen stimuleren om beter te eten, beter te leven en nu ook zich duurzamer te verplaatsen.”