Marktaandeel onder druk
“De klanten doen aan cherry picking. Willen we aantrekkelijk blijven, dan moeten we ook onze prijzen aantrekkelijk houden”, zegt Muller in zakenkrant De Tijd. Om die prijszetting echter te kunnen volhouden, beseft de topman dat er dringend wat aan de kosten van het concern gedaan moet worden. De Belgische supermarkt ziet zijn marktaandeel van 25 procent immers onder druk staan door aanhoudende concurrentie van Carrefour en Colruyt.
Afgelopen acht jaar steeg de kostenstructuur van het bedrijf. In de komende twee tot drie jaar moet deze nu worden teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau. “Daarvoor stippelen we nu een programma van besparingen uit”, klinkt het bij Delhaize. Het onderzoek focust op de ontwikkeling van een afgelijnd programma om de productiviteit in het algemeen te verhogen. Muller vreest hierbij voor enkele ontslagen, maar “niet meer dan volgens de normale gang van zaken”.
Activiteiten in Indonesië
Daarnaast worden de activiteiten van het concern in Indonesië onderzocht, omdat het land niet langer tot de kernmarkten van de warenhuisgroep behoort. De vestigingen zijn rendabel, maar Muller geeft aan zijn financiële middelen maar beperkt te kunnen inzetten. Hoe de verdere toekomst van deze winkels eruit ziet, kon hij nog niet zeggen. Het bedrijf focust zich voortaan voornamelijk op de Verenigde Staten, België, Griekenland en Servië.
De Nederlander Muller werd zes maanden geleden aangesteld als nieuwe topman van de Belgische foodretailer. Het bedrijf opent in 2014 in totaal 180 nieuwe vestigingen in negen landen. De 3520 winkels van Delhaize Group maakten afgelopen boekjaar 179 miljoen euro winst.