Afgelopen week opende Delhaize haast gelijktijdig twee winkelpunten van de nieuwe gemaksformule Fresh Atelier in Antwerpen. Daarmee komt de teller op vijf. De retailer ziet groot potentieel in stadscentra.
Saladbar scoort
Opmerkelijk is dat de twee nieuwe Antwerpse verkooppunten zich op slechts zevenhonderd meter van elkaar bevinden: aan het begin van de Nationalestraat (vlakbij de Groenplaats) en op de hoek van de Nationalestraat met de Kronenburgstraat op het Zuid. Op de route tussen de twee locaties vind je bovendien ook nog onder andere een Proxy Delhaize en een Carrefour Express: we kunnen spreken van een trend naar ‘hyper-proximiteit’.
Fresh Atelier onderscheidt zich wel nadrukkelijk van andere gemaks- of buurtwinkelformules: Delhaize wil beantwoorden aan de veranderende noden van klanten in de stadscentra en combineert in zijn nieuwe concept van compacte winkels een gemaksassortiment van zowat duizend producten met een vers en gezond ‘on-the-go’ aanbod voor elk moment van de dag én een afhaalpunt voor online bestellingen. De grote blikvanger in het concept is de saladbar van Foodmaker. Daarnaast zijn er onder andere soepen, warme maaltijden, sushi en smoothies verkrijgbaar.
Bij de lancering van Fresh Atelier in oktober vorig jaar maakte CEO Xavier Piesvaux gewag van mogelijk 200 locaties op drie jaar tijd. Momenteel staat de teller op vijf, met naast Antwerpen ook winkels in Brussel (Ravensteingalerij), Ukkel (Bascule) en Leuven. Volgens manager Jean-Cédric de Terwangne draaien de winkels bijzonder goed en is de saladbar erg populair. Expansiepotentieel ziet hij vooral in de centrumsteden. Delhaize heeft al zeker zes bijkomende locaties vastgelegd voor de nieuwe winkelformule, maar maakt die nog niet bekend: de jacht op goede stadslocaties woedt volop en de concurrentie leest mee…