De komst van Jumbo naar België zal Colruyt dwingen om zijn winkelconcept om te gooien, terwijl Delhaize supermarkten naar de Albert Heijn-formule zal moeten ombouwen, stelt een nieuwe publicatie van LZ Retailytics.
Prijzenoorlog wordt waarschijnlijk
Het rapport onderzoekt hoe bedreigend het voornemen van Jumbo is om de Belgische markt te betreden. De analyse gaat ervan uit dat de retailer met een nieuw concept van grote supermarkten zal komen, waarbij het de foodservice-expertise van restaurantketen La Place zal uitspelen. Daaraan gekoppeld volgt wellicht een webshop met afhaalpunten. Het gevolg is niets minder dan ‘disruptie’, stelt de studie.
De combinatie van aantrekkelijke winkels met een laagsteprijzenstrategie zou in de eerste plaats een bedreiging vormen voor Colruyt met zijn ‘no-frills’ winkels. Niet alleen wordt een prijzenoorlog erg waarschijnlijk, mogelijk volgt ook een golf van winkelverbouwingen omdat Jumbo met zijn mooiere winkels de lat hoger legt: een gelijkaardige evolutie zag men namelijk eerder ook in Duitsland, waar zelfs de harddiscounters hun design moesten upgraden nadat verschillende spelers in hun winkelconcept investeerden. Als dat ook in België gebeurt, wordt Colruyt mogelijk gedwongen om zijn strategie te herzien.
Omzet per vierkante meter
Daarnaast is het de vraag hoe Ahold Delhaize zal reageren. LZ Retailytics vergelijkt de omzet per vierkante meter van de Belgische spelers met die van Jumbo. Colruyt steek er met kop en schouders bovenuit, maar Jumbo zou op een tweede plaats komen. Bovendien steekt Albert Heijn op dit vlak Delhaize voorbij: daarom zou het volgens het rapport niet verrassend zijn, mocht de fusiegroep overwegen om Delhaize-winkels om te bouwen tot Albert Heijn-supermarkten.
Dat de komst van Jumbo een grote impact zal hebben, staat volgens de analyse buiten kijf: AH heeft immers al eerder bewezen dat een Nederlandse speler met zijn concept succesvol kan zijn in België. De markt zal hoe dan ook ingrijpend veranderen…