RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize ziet sterke groei voor bag-in-boxwijnen en champagne

icon
Food9 februari, 2022

Innovatie in de wijnafdeling loont voor Delhaize: de retailer zag er ook vorig jaar weer een mooie omzetstijging. Nieuwe verpakkingsconcepten, biologische en Belgische wijnen kennen een positieve evolutie.

 

Nieuwe bottelarij

Delhaize wist in 2021 zijn wijnomzet opnieuw met 3% te verhogen. Dat had de retailer niet verwacht na de sterke groei met wel 12% in het uitzonderlijke lockdownjaar 2020: “We zijn dan ook heel tevreden”, zegt wijninkoper Pieter-Jan Cuyvers. “Vooral de verkoop van bag-in-box wijnen deed het goed, met een groei van 15%. De champagneverkoop steeg met 17%, die van prosecco met 16%.” De onlineverkoop van wijn steeg bij Delhaize zelfs met 32%.

 

De supermarktketen verkocht in totaal meer dan 120.000 blikjes wijn, 30.000 bag-in-boxen, 4.000 papieren flessen en wel 500.000 pouches of rechtopstaande zakken – een variant op de klassieke bag-in-box maar dan zonder het kartonnen omhulsel. De verkoop van wijnen uit de eigen bottelarij groeide met 1%. Later dit jaar opent de retailer een nieuwe bottelarij in Kobbegem: die zal wijnen bottelen voor de hele groep Ahold Delhaize.

 

Het aanbod biologische wijnen blijft toenemen. Ook de belangstelling voor wijnen zonder toegevoegd sulfiet groeit, al vertegenwoordigen die laatste voorlopig nog maar 1% van de verkopen. Belgische wijn is een speerpunt voor de retailer: vorig jaar gingen er meer dan 70.000 flessen over de kassaband, dit jaar zullen dat er zo’n 90.000 zijn.

 

Meer wereldwijnen

Intussen bereidt de foodretailer zich wel voor op de gevolgen van de slechte wijnoogsten van vorig jaar. Onder andere in de Bourgogne en de Loirestreek viel de oogst flink tegen. Delhaize zal dan ook meer aandacht besteden aan alternatieven, zoals wijnen uit Zuid-Afrika of Argentinië. Ook stemt de supermarkt het wijnaanbod in de winkels beter af op de regionale consumptiepatronen: in de Vlaamse winkels werd het aantal facings voor Bordeaux wat ingekrompen, om meer plaats te maken voor wereldwijnen – met goed resultaat. In het zuiden ziet Delhaize een stijging van het aandeel van non-alcoholische wijnen en rode wijnen in het algemeen.

 

Delhaize deelde de cijfers naar aanleiding van de wijnbeurs, die dit voorjaar plaatsvindt van 17 februari tot 16 maart, met meer dan 200 wijnen in de aanbieding. Onder de blikvangers enkele nieuwe biologische cava’s en een limited edition van vier wijnvaatjes – zogenaamde ‘barriks’ – die werden ontworpen door de illustratoren Max Kisman, Dzia en Elise Vandeplancke. Ze zijn na consumptie te hergebruiken als stijlvolle wijnemmer.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN