Met de opening van een nieuw regionaal distributiecentrum in Luik kan Delhaize nu de boodschappen aan de voordeur brengen bij 97% van de Belgische bevolking. De retailer is naar eigen zeggen marktleider in thuisleveringen.
Voorloper in bezorgen
Bestellingen voor bezorgen of afhalen in de winkel worden door Delhaize klaargezet in een speciaal e-commercedistributiecentrum in Puurs. Van daaruit gaan de bestellingen ’s nachts naar twee regionale hubs, in Brussel (Drogenbos) en Gent, om vervolgens de klanten in en rond die twee steden te beleveren. Zo vermijdt de retailer druk verkeer overdag. Nu komt daar een derde hub bij, in Luik. Dat stelt Delhaize in staat om te bezorgen bij 97% van de bevolking.
De supermarktketen is naar eigen zeggen nu de grootste in het bezorgen van de boodschappen, zowel qua levergebied als voor het aantal thuisleveringen. Delhaize bezorgt al aan huis sinds 1989 met caddyhome.be, waar bestellingen telefonisch konden worden doorgegeven. In 2001 kwam daar de wijnwebwinkel wineworld.com bij. Vandaag zijn meer dan 14.000 referenties beschikbaar op delhaize.be of in de MyDelhaize-app, aan dezelfde prijs als in de Delhaize-supermarkten.
Ludieke campagne
De coronacrisis zorgde volgens Delhaize voor een sterke groei in thuisleveringen, met een gemiddelde stijging van 30% de laatste jaren. De afhalingen van online bestellingen in winkels van Delhaize groeide evenwel veel trager. Het publiek is verbreed en het winkelmandje is veranderd: vóór Covid gebruikten klanten e-commerce vooral om hun voorraad veelgebruikte producten aan te vullen: dranken, non-food en kruidenierswaren. De afgelopen twee jaar kregen klanten meer vertrouwen in het online bestellen en laten leveren van verse producten.
Om de bezorgdienst en het uitgebreide levergebied beter bekend te maken, start Delhaize nu een ludieke campagne in Luik, Leuven, Brussel, Antwerpen en Gent, met als baseline “Wij leveren écht overal.” Consumenten leren dat ze onder andere zalm kunnen laten bezorgen in de Beenhouwersstraat in Brussel, maar ook condooms in de Rue des Quatorze-Verges (Veertienlullenstraat) in Luik of scheermesjes in de Stoppelstraat in Gent. De campagne werd bedacht door het agentschap TBWA.