Retailreuzen Delhaize en Ahold gaan 86 Amerikaanse winkels van de hand doen, die samen goed waren voor 3,2% van de Amerikaanse omzet. De winkels moesten worden afgestoten in het kader van de nakende fusie tussen de twee bedrijven.
Fusie nog deze maand rond
De Amerikaanse kartelwaakhond Federal Trade Commission moet nog wel zijn fiat geven voor de verkoop, maar daarmee worden geen problemen verwacht aangezien het afstoten net op zijn vraag gebeurt. De goedkeuring van de FTC voor de gehele fusie is overigens de laatste wettelijke vereiste voor de fusie tussen Ahold en Delhaize, meldt het Belgische bedrijf. Eind deze maand moet de hele fusie rond zijn.
Delhaize-topman Frans Muller is tevreden: “Wij zijn ervan overtuigd dat wij alles gedaan hebben om sterke kopers te vinden voor deze locaties. Wij willen onze trouwe medewerkers en klanten die ons al die jaren gesteund hebben, dan ook bedanken. Ook nadat de fusie zal zijn afgerond, behouden wij onze lokale Food Lion en Hannaford uithangborden; de schaalgrootte van de nieuwe onderneming moet ons in staat stellen om onze lokale marktstrategieën te versterken zodat wij onze klanten beter kunnen bedienen met onze bijna 2 000 winkels langs de oostkust van de Verenigde Staten.”
Met 38 overgenomen winkels is Weis Markets uit Pennsylvania de actiefste koper. Verder nemen ook Supervalu (22), Publix (10), Big Y (8), Tops Markets (6), New Albertson’s (1) en Saubel’s Markets (1) afgestoten vestigingen over. De 86 winkels zullen in een nieuw kleedje gestoken worden en door hun nieuwe eigenaars als deel van hun netwerk worden geopend.