Zonder Balkan 108 miljoen euro winst
Delhaize ziet zich genoodzaakt liefst 195 miljoen euro af te schrijven op de goodwill en de merknamen van Delta Maxi “als gevolg van een lager dan verwachte groei van de opbrengsten en de winstgevendheid bij Maxi, en een verslechterend economisch klimaat”, laat de groep vanochtend weten.
De Belgische distributeur nam in 2010 de Balkanketen over, maar heeft daar sindsdien nog niet veel plezier aan beleefd. Delhaize verkocht zelfs alle winkels in Albanië en Montenegro. Dat Delta Maxi echt een blok aan het been van Delhaize is, bewijst volgend rekensommetje: zonder die afschrijvingen zou Delhaize 108 miljoen euro winst hebben geboekt over het derde kwartaal, in plaats van 87 miljoen euro verlies.
Alles samen realiseerde Delhaize in het derde kwartaal een omzet van 5,34 miljard euro, daar waar analisten hadden gerekend op 5,31 miljard. Maar de onderliggende bedrijfswinst blijft met 176 miljoen euro wel een fractie onder de verwachte 180 miljoen.
Bonussen management duwen Amerikaanse winst lager
In de Verenigde Staten steeg de omzet met 2,2 procent tot omgerekend 3,3 miljard euro, maar komt de bedrijfswinst 20,2% lager uit door uitbetaling van managementbonussen (vorig jaar waren er geen wegens tegenvallende resultaten) en kleinere winstmarges bij Hannaford als gevolg van prijsdalingen.
Food Lion zag voor het vierde kwartaal op rij met een positieve volume- en omzetgroei op vergelijkbare basis. “Bij Hannaford zagen we vergelijkbare positieve trends, ondersteund door bijkomende prijsinvesteringen sinds het tweede kwartaal.”
Europese tak blijft groeien
Delhaize ziet ook zijn Belgische omzet groeien met 4,3% tot 1,3 miljard euro (+1,5% op vergelijkbare basis), maar ook bij ons daalt de bedrijfswinst dik 20,5% door promoties en prijsverlagingen. Beckers: “In België hebben we ons marktaandeel behouden, onder meer dankzij de uitbreiding van ons netwerk en een hogere vergelijkbare omzetgroei.”
In Zuidoost-Europa blijft Delhaize marktaandeel behouden of zelfs vergroten in de drie grootste markten, wat tot een verdere verbetering van de winstgevendheid voor de regio als geheel leidde.
Uitdagende tijden voor de nieuwe CEO
“Voor 2013 herhalen we ons vertrouwen dat de Groep een onderliggende bedrijfswinst van minstens 755 miljoen euro aan ongewijzigde wisselkoersen zal genereren en een vrije kasstroom van ongeveer 500 miljoen euro”, zegt afscheidnemend CEO Beckers, die een opzegvergoeding van liefst 7,6 miljoen euro mag incasseren.
“Morgen zal ik mijn functie als CEO van Delhaize Groep doorgeven aan Frans Muller. Sinds hij onze onderneming een aantal weken geleden heeft versterkt, heeft Frans heel wat tijd doorgebracht in onze Europese en Amerikaanse dochterondernemingen en heeft al voor heel wat dynamiek gezorgd. Zijn ervaring in de voedingsdistributie in combinatie met aanhoudend positief momentum in de Groep en onze sterke balans, versterken mijn vertrouwen in de toekomst van Delhaize Groep.”