Globale omzet gaat 0,3% hoger
De globale omzet van Delhaize vlagde na het eerste kwartaal af op 5,120 miljard euro, 0,3% meer dan in dezelfde periode van 2013. Bij ongewijzigde wisselkoersen zou de vooruitgang zelfs 2,8% zijn geweest, maar de dure euro maakte de omrekening van buitenlandse inkomsten minder gunstig.
In de VS kende Delhaize in het eerste kwartaal een omzetgroei in lokale munt van 4,1% tot 4,353 miljard dollar. Op vergelijkbare basis, waarbij onder meer rekening wordt gehouden met de timing van Pasen, bedroeg de toename zelfs 4,8%. Die sterke stijging was onder meer het gevolg van het strenge winterweer, waardoor de verkopen bij Food Lion extra in de lift zaten. Na omrekening was de omzetstijging echter nog slechts 0,3% meer dan in 2013. Door de toegenomen concurrentie daalde de bedrijfsmarge er van 4,0% tot 3,6%.
Toegenomen concurrentie zet marge sterk onder druk
In België leden de verkopen sterk onder de toegenomen concurrentie, waardoor meer promoties nodig waren. De omzet daalde daardoor met 0,8% tot 1,210 miljard euro en de bedrijfsmarge ging zelfs van 4,8% naar 3,1%. Naast de toegenomen prijsinvesteringen keek het bedrijf immers ook aan tegen een verdere toename van de verkoopkosten en de administratieve lasten.
In Zuidoost-Europa boekte Delhaize een omzetstijging van 2,1% naar 731 miljoen euro, in lokale munt was er zelfs een toename met 3,5%. In Griekenland en Roemenië boekte het concern vooruitgang, in Servië kon het de negatieve trend niet keren. De bedrijfsmarge daalde voor het hele segment niettemin van 2,2% naar 1,9%.
Op financieel vlak boekte Delhaize in het eerste trimester een nettowinst van 80 miljoen euro. Vorig jaar bleef de teller na drie maanden nog staan op 51 miljoen euro. Die verbetering is echter niet zozeer het gevolg van operationele vooruitgang, maar van de 65 miljoen euro die vorig jaar nog werd opzijgezet voor sluitingskosten bij het Amerikaanse Sweetbay.
Plannen voor 180 nieuwe verkooppunten
Eind maart telde Delhaize nog 3.520 verkooppunten, 14 minder dan eind 2013. Dat aantal bevat nog wel de 54 verkooppunten in Bulgarije en 39 Bosnië-Herzegovina, die respectievelijk in het tweede en derde kwartaal uit de cijfers zullen verdwijnen omdat de activiteiten er inmiddels werden verkocht. Voorts staan nog 119 winkels in de VS te koop. Anderzijds blijft de grutter bij zijn intentie om in 2014 in totaal 180 winkels te openen.
Delhaize wijst er in dit kader onder meer nog op dat het tien dagen geleden in België twee nieuwe winkels van de volgende generatie heeft geopend, die rond ‘koop goed, eet goed’ draaien en een hogere klantenbeleving moeten garanderen. In de VS wordt de strategie rond ‘Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar’ in 77 Food Lion-winkels geïntroduceerd.
Prognoses voor de volgende maanden geeft Delhaize niet meer.