Delhaize voert in vijftien winkels een nieuwe arbeidsorganisatie in, die voor vollere rekken en winstgevendere winkels moet zorgen. De andere winkels in eigen beheer moeten volgend jaar volgen. De vakbonden reageren gemengd.
Doelstellingen al bereikt
Het personeel wordt in de nieuwe regeling flexibeler ingezet en de afdelingen worden anders ingevuld. De test loopt sinds een aantal weken al in 15 winkels en de eerste resultaten zouden positief zijn, zegt woordvoerder Roel Dekelver in De Tijd: “De doelstellingen van de aangepaste structuur zijn bereikt.” Die doelstellingen zijn beter georganiseerde winkels, zodat de supermarkten aantrekkelijker zijn voor de klanten, een hogere winstgevendheid en minder lege rekken. Om dat te bereiken, verdeelt Delhaize de medewerkers voortaan in vijf departementen en twee teams.
De teams bestaan enerzijds uit personeel dat zich op de klantencontacten concentreert, zoals kassamedewerkers, en anderzijds zij die vooral op de producten zijn gericht, zoals rekkenvullers en bestellers. In die organisatie wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen de verschillende categorieën, zodat rekkenvullers in de toekomst bijvoorbeeld evengoed de cosmeticarayons als het koekjesschap kunnen aanvullen.
Vakbonden verdeeld
Bij de vakbonden is het plan op gemengde reacties onthaald. De socialistische vakbond BBTK schaart zich achter de verandering, aangezien de directie aan de plannen ook garanties in verband met de werkzekerheid en de lonen zou hebben gekoppeld. ACLVB en ACV hebben zich nog niet akkoord verklaard met de nieuwe regeling, omdat er volgens ACV-vertegenwoordiger Koen Depunder onvoldoende duidelijkheid is. “Het personeel weet niet wat zijn nieuwe taken inhouden en er is te weinig opleiding. Bovendien evalueert Delhaize het nieuwe systeem zonder objectieve criteria”, aldus Depunder tegenover De Tijd.
Volgend jaar wordt de arbeidsregeling voor winkelmedewerkers aangepast in 105 eigen beheerde supermarkten van Delhaize, tenzij er nog een kink in de kabel komt.