Tegen 2018 ontbossing geband
Greenpeace had daarvoor een grote actie opgezet waarbij via mail of sociale media aan Delhaize werd gevraagd om bepaalde producten te bannen. Delhaize heeft nu te kennen gegeven dat het tegen 2018 een nulontbossingsbeleid zal invoeren. Delhaize deed die belofte ook al eens in 2010, maar toen kwam er geen echte beleidsverandering. Nu zal het echter aan zijn leveranciers vragen om enkel nog palmolie te gebruiken van producenten die niet aan ontbossing doen.
Greenpeace hoopt dat ook andere grote ketens, zoals Carrefour en Colruyt, het voorbeeld van Delhaize zullen volgen. Eerder had Wilmar International, de grootste palmoliehandelaar ter wereld, ook al beloofd om enkel nog palmolie te verkopen waarbij geen ontbossing aan te pas was gekomen tijdens de productie. Ook Nestlé, Unilever, Ferrero, L’Oréal en Vandemoortele – de grootste verbruiker van palmolie in België – hebben zich al geëngageerd om enkel nog ontbossingsvrije producten te produceren.