De ijsbergsla ligt voortaan onverpakt in de rekken bij Delhaize, en de druiven komen in papieren zakjes. De retailer wil de hoeveelheid plastic in de afdeling groenten en fruit met 80% reduceren: de eerste stap om CO2-neutraal te worden in 2021.
Producten in bulk
Tien supermarkten van de keten testen vanaf nu een aangepaste afdeling groenten en fruit, die producten zoveel mogelijk aanbiedt in bulk of in recycleerbare verpakkingen. Vanaf september, na de testfase, rolt de retailer het nieuwe concept uit naar de andere filialen en ook naar de aangesloten winkels. Dat gebeurt stap voor stap omdat er toch wat investeringen nodig zijn, zoals aangepast meubilair en meer weegschalen. Het project mikt op een besparing van 12 ton plastic per supermarkt per jaar.
Een reductie met 100% is niet haalbaar, omdat sommige producten nu eenmaal een beschermende verpakking nodig hebben, en ook om logistieke redenen. Waar verpakkingen niet kunnen worden afgeschaft, wil Delhaize ze verminderen of compenseren. “Samen met onze leveranciers zoeken we naar de beste oplossing per product. Klanten vragen hierom, en wij nemen onze verantwoordelijkheid”, zegt commercieel directeur Françoise Burlet aan RetailDetail. “De eerste reacties zijn erg positief, hoogstens komen er vragen over de houdbaarheid en de hygiëne.”
CO2-neutraal in 2021
Het initiatief past in een ambitieus duurzaamheidsplan dat tegen 2021 ook voedselverspilling gaat aanpakken en komaf zal maken met de CO2-uitstoot. “Vandaag schenken we al 26% van onze voedseloverschotten, of zowat 3000 ton per jaar, aan de Voedselbank of aan lokale verenigingen. Tegen 2021 moet dat 50% worden. We willen bovendien als eerste Belgische retailer onze ecologische voetafdruk volledig neutraliseren in twee jaar tijd.”
De CO2-uitstoot verminderde al met 44% sinds de start van de meting in 2008. Verdere stappen moeten het hoofdkantoor en de winkels, maar ook de bevoorradingsketen helemaal CO2-neutraal maken. Onder de maatregelen: zonnepanelen en andere vormen van groene energie, natuurlijke koelmiddelen, dubbeldek-vrachtwagens, stadsleveringen per fiets, bedrijfsfietsen, groene bedrijfswagens… Ook de leveranciers en de aangesloten ondernemers zal de retailer betrekken bij het project.
Iedereen zal de vorderingen op de voet kunnen volgen op de webpagina’s van het project, dat ‘The Lion’s Footprint’ werd gedoopt. “We willen transparant communiceren en in dialoog gaan met alle betrokkenen.”