Supermarktketen Delhaize heeft besloten om te stoppen met de verkoop van voeding die is gebaseerd op insecten. De verkoop blijkt immers tegen te vallen. Delhaize zegt het in de toekomst wel opnieuw te willen proberen.
Nichemarkt
Delhaize lanceerde in 2014 enkele producten waarin insecten waren verwerkt, maar anderhalf jaar na de lancering blijkt dat ze niet echt aanslaan bij het grote publiek. “In het begin hadden ze wel wat succes, mensen wilden het wel eens proberen. We hebben ze ook redelijk in de markt gezet met bijvoorbeeld proeverijen. Maar de grote massa bleek er niet voor te vallen. Ze verkopen niet, en dus bieden we ze in onze eigen Delhaize-winkels voorlopig niet meer aan”, stelt Delhaize.
Delhaize wil zijn strategie nu herbekijken en zal in de toekomst misschien met nieuwe producten komen, die dan hopelijk wel de klant kunnen overtuigen. Delhaize rept daarbij met geen enkel woord over het type producten of de timing rond de lancering ervan.
Ook bij andere ketens spreken ze trouwens van een beperkt publiek. Zowel bij Spar, BioPlanet als Carrefour loopt de verkoop traag, maar de ketens blijven wel geloven in het potentieel.
Wim Verbeke, professor landbouweconomie aan de UGent zegt niet verrast te zijn door de lage verkoop. “Die producten werden bij hun lancering geprofileerd als alternatief voor mensen die minder vlees willen eten, als milieuvriendelijk… Maar in de praktijk blijkt slechts een op de drie mensen echt bereid om over te schakelen. Het is een stuk afkeer van het onbekende, de angst om nieuwe dingen te proberen”, zegt hij in “De ochtend” op Radio 1.
Bovendien is hij van mening dat de insectenproducten te veel gepromoot worden als een alternatief, jong en hip product. “Het werd gepromoot op festivals en België pakte ermee uit op de jongste Wereldexpo in Milaan. Maar een cultuurfenomeen waait over als het niet aanslaat.”