Na een klacht van de Waalse landbouwfederatie FWA heeft supermarktketen Delhaize een campagne voor biomelk aangepast. Volgens de organisatie liet de campagne uitschijnen dat sommige boeren hun dieren slecht behandelen.
Dierenwelzijn
Bedoeling van de campagne was om de biomelk van het huismerk van Delhaize te promoten. Daarbij legde de supermarktketen echter ook sterk de nadruk op dierenwelzijn, en volgens de FWA impliceerde de reclameboodschap daarmee dat ‘gewone’ (niet-bio) melkveehouders de regels rond dierenwelzijn niet al te strikt zouden volgen. De landbouworganisatie verzocht Delhaize dan ook de campagne meteen in te trekken en dreigde zelfs met acties.
De supermarktketen heeft de campagne intussen aangepast. “We betreuren dat deze biomelkcampagne sommige van onze Belgische boeren geschoffeerd zou hebben”, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver in De Standaard. “Het was in de eerste plaats onze bedoeling om aan de buitenwereld te tonen welke inspanningen geleverd zijn om biomelk beter te maken.” Zo slaagt voor de tweede keer op enkele weken tijd een landbouwersorganisatie erin om al dan niet kritische geluiden het zwijgen op te leggen, na de stilgelegde campagne voor veganisme bij De Lijn.
Nog geen week geleden lieten ook de ambachtelijke bakkers weten niet opgezet te zijn met de campagne van Delhaize: daarin werd volgens de sectorfederatie gesuggereerd dat de bakkers bewaarmiddelen zouden gebruiken.