De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een behoorlijk eerste kwartaal achter de rug, maar de resultaten lopen regionaal sterk uiteen. De Belgische divisie deed beter dan de groep in zijn geheel.
Stabiel in Frankrijk, groei in Europa
De omzet van de groep Carrefour daalde tijdens het eerste kwartaal van 2016 met 4,3% tot 20,05 miljard euro, een daling die te wijten is aan wisselkoersen en lagere brandstofprijzen. De vergelijkbare omzet (zonder brandstoffen en zonder kalendereffecten) groeide immers met 3,1%, bij constante wisselkoersen zou dat 3,8% zijn.
In Frankrijk bleef de retailer ter plaatse trappelen, de hypermarkten boeren er zelfs licht achteruit. Carrefour is in Frankrijk volop bezig met het omvormen van de meer dan 600 overgenomen Dia-winkels naar Carrefour enseignes. Alle andere Europese landen konden groeicijfers optekenen tijdens het eerste kwartaal: in Spanje bedroeg de vergelijkbare groei +3,4%, in Italië +4,5%. Ook Polen en Roemenië deden het goed. In België realiseerde Carrefour een omzet van 1,06 miljard euro, een stijging met 1,2% (vergelijkbare groei: 1,0%).
Wisselkoersen drukten de resultaten in Latijns-Amerika, maar de vergelijkbare groei was er mooi: +13,5%. In Azië daalde de vergelijkbare omzet met 4,9%. China blijft een moeilijke markt voor Carrefour, al ziet de retailer toch stilaan verbetering.