In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs.
Langetermijnstrategie
De omzet van het concern groeide met 5,5% tot 27,7 miljard euro. De nettowinst ging er met 22,4% op vooruit en bedroeg 3,3 miljard euro. Hiermee doet Unilever beter dan de markten waarin het actief is. De groei is evenwel het gevolg van hogere prijzen, niet van stijgende volumes. Dankzij een verhoogd innovatieritme weet de multinational meer waarde te creëren.
Volgens CEO Paul Polman bewijzen de cijfers de deugdelijkheid van de langetermijnstrategie van de groep. Het veranderingstraject ‘Connected 4 Growth’ maakt van Unilever een meer wendbaar en minder complex bedrijf dat sneller weet te antwoorden op veranderende consumententrends. Polman voorziet in de tweede helft van dit jaar nog een versnelling van de groei.
Margarines lopen achter
In de zowat alle categorieën deed Unilever het goed: in verzorging waren er sterke prestaties voor de merken Signal en Dove, in huishoudproducten kwam de groei vooral uit Azië en Latijns-Amerika, in voeding zijn Knorr en Hellmann’s de sterkhouders, terwijl Ben & Jerry’s en Magnum voor mooie cijfers zorgden in ijs.
Enkel de margarinedivisie blijft achterophinken en is niet winstgevend. Na het mislukte overnamebod van Kraft Heinz heeft het Unilever-management dan ook beslist om die divisie te verkopen. Zonder de margarines zou de autonome omzetgroei immers 3,4% bedragen tegenover 3% mét de margarines. Of een verkoop voldoende zou zijn om beleggers te paaien, is een andere vraag: analisten voorspellen immers een nieuw vijandig bod van Kraft Heinz op Unilever.