De Franse supermarktgroep Casino heeft in het eerste kwartaal van 2017 een mooie omzetgroei behaald. De omzet steeg met 11,6%, vooral dankzij een mooie vooruitgang in Latijns-Amerika.
Forse groei in Latijns-Amerika.
De totale omzet voor Groupe Casino kwam in het eerste kwartaal uit op 9,32 miljard euro. Een groot deel van die stijging is wel toe te schrijven aan positieve wisselkoerseffecten: op organische basis was er een groei van 3,1% en ook op vergelijkbare basis ging Groupe Casino er met 2,5% op vooruit. Nochtans was er in Frankrijk sprake van een daling van 1%, maar die werd ruimschoots goedgemaakt in Latijns-Amerika, waar de omzet de hoogte in schoot met 30,2%.
In Frankrijk daalde de omzet in het eerste kwartaal naar 4,5 miljard euro, maar op vergelijkbare basis was er wel nog sprake van een lichte vooruitgang van 0,2%. Ook het aantal bezoekers steeg met 1,1%. De supermarkten van het merk Casino presteerden het beste, met een autonome groei van 4,1% en een vergelijkbare groei van 1,9%. Bij Géant Casino waren de cijfers dan weer minder positief, want daar daalde de vergelijkbare omzet met 1,9% ten opzicht van een jaar eerder.
In Latijns-Amerika steeg de omzet naar 4,35 miljard euro, waarmee deze markt bijna groter is geworden dan de Franse thuismarkt. Op organische basis was er sprake van een groei van 7,7% en ook op vergelijkbare basis ging de omzet er met 4,6% op vooruit. Vooral bij de keten Assai was er sprake van een grote opmars: daar steeg de organische omzet met 28,8% en de vergelijkbare omzet met 12,9%.