Twintig jaar na de opening an de eerste Shop & Go-tankshop lanceren partners Q8, Panos en Delhaize een nieuw winkelconcept dat nog sterker het accent legt op kwaliteit, gezondheid en gemak. De komende vijf jaar krijgt de succesformule er zeker dertig vestigingen bij.
Oplossingen voor elk eetmoment
De nieuwe generatie Shop & Go winkels maakt definitief komaf met de typische tankshop die het moest hebben van snoep, drank en sigaretten. De drie recentste winkels, in Antwerpen-Linkeroever, Jurbise en Namen, hebben de beleving en de winkelroute volledig heruitgevonden. Centraal staat een service-eiland, dat de kassazone met Lotto en (netjes weggemoffelde) rookwaren combineert met een Panos-toonbak waar shoppers zowel voorverpakte als vers belegde broodjes en gebak kunnen vinden. “We verhogen de versbeleving met een open bakatelier”, zegt Panos-directeur Karl Selleslaghs. “Meer dan één derde van de Panos-verkooppunten bevindt zich in een Q8-tankstation.”
De vestiging in Antwerpen – een nieuwbouw – verkoopt 4000 referenties op 170 m². De winkel is erg overzichtelijk, met lage rayons een veel daglicht. In de rekken vind je een selectie uit het Delhaize-assortiment, met verse snacks, traiteurproducten en bio. Prominent aanwezig is ook een saladbar van Foodmaker. “We bieden oplossingen voor elk eetmoment, van ontbijt tot diner”, zegt Kris Volckaert, die bij Delhaize verantwoordelijk is voor de aangesloten winkels. “Dit is een volwaardige buurtwinkel, die zeven dagen op zeven, 24 uur op 24 open is. We hebben een trouw dagelijks publiek van zowel passanten als buurtbewoners. Met dit concept zetten we een nieuwe standaard.”
Sterk groeipotentieel
Momenteel heeft Shop & Go 122 vestigingen bij Q8-tankstations in België, en 25 in Luxemburg. Daar komen er elk jaar zes nieuwe bij gedurende de komende vijf jaar, om op meer dan 150 te landen. Bovendien worden er jaarlijks tien tot vijftien vestigingen vernieuwd. Een dertigtal winkels is ’24/7′ geopend. Er is nog heel wat groeipotentieel: Q8 heeft in België meer dan 540 tankstations, al zijn die niet allemaal geschikt om er ook een shop te openen. “We ontvangen 1,2 miljoen klanten per week in onze shops. De vergelijkbare groei bedraagt 6% per jaar”, zegt retaildirecteur Bert Gillis van Q8. Vooral de verkoop van verse voeding (+70%), drank (+66%) en broodjes (+49%) zit in de lift.
De kracht van het concept zit volgens hem in de samenwerking op lange termijn die de sterke merken Delhaize, Q8 en Panos met elkaar zijn aangegaan. Ook assortimentspartners als Godiva, Nespresso en Foodmaker dragen bij tot het kwaliteitsimago en het succes. Bovendien worden de winkels uitgebaat door gemotiveerde zelfstandige franchisenemers: zij zijn geëvolueerd van “pétroliers” naar “épiciers”. Om de winkels nog aantrekkelijker te maken voor een breed publiek, denken de partners ook aan een mogelijke samenwerking met een parfum-, cosmetica- of decoratiemerk.