Supermarktketen Albert Heijn gaat meer winkels dementievriendelijk maken. Momenteel is dat al het geval met één filiaal in het Nederlandse Doorn, waar medewerkers worden opgeleid om met ouderen om te gaan.
Online trainingen
“Binnen de Albert Heijn gaan in ieder geval 100 van de 900 winkels dementievriendelijk worden. Dit zal voornamelijk gebeuren op de locaties waar meer dan 35 procent van de bevolking ouder is dan 65. Veel 65-plussers zijn uiteraard vitaal en gezond, maar er komen steeds meer dementerenden bij”, vertelt Nico Spierenburg, die als supermarktmanager in Doorn het project mee op poten zette. Momenteel is hij aan de slag in het filiaal in Leersum, dat hij in de toekomst ook dementievriendelijk wil maken.
Naast de uitbreiding van het project in de winkels komt er ook een samenwerking met Connexxion en de stichting Alzheimer Nederland. Samen zullen ze onder meer online trainingen ontwikkelen, die te vinden zullen zijn op het nieuwe platform Samendementievriendelijk.nl. Het project zal ten slotte ook samen met AH-directeur Cees van Vliet voorgesteld worden op de Europese top in Amsterdam, tijdens de conferentie ‘Living well with(out) dementia”.
Albert Heijn wil ook gaan samenwerken met het Ouderenfonds. Dankzij die samenwerking wil het één keer per jaar enkele duizenden ouderen een leuke dag bezorgen.