Vorig jaar realiseerde Danone een mooie omzetstijging dankzij prijsverhogingen. De volumes staan echter onder druk en de winst verdampt als gevolg van de terugtrekking uit Rusland en een belangrijk reorganisatieplan.
Beterschap in zicht
In 2022 bedroeg de omzet van Danone 27,7 miljard euro: een groei met 13,9%, die te danken is aan forse prijsverhogingen om de gestegen productiekosten op te vangen. Dat was echter niet voldoende om de nettowinst te vrijwaren: die viel terug van 1,9 miljard in 2021 naar 959 miljoen vorig jaar.
De zuivelgigant trok zich terug uit Rusland, wat een afschrijving van 500 miljoen met zich meebracht. In 2023 voorziet het bedrijf in dit verband nog eens 500 miljoen aan bijkomende kosten. Daarbovenop woog ook de uitrol van het reorganisatieplan ‘Local First’ op de resultaten.
De cijfers zijn wel in lijn met de verwachtingen. CEO Antoine de Saint-Affrique put moed uit een goed vierde kwartaal en verwacht dat de marges zich licht zullen herstellen in 2023.