Om de prijzendruk te verminderen, verkleint Danone zijn assortiment. Minder verschillende smaken en verpakkingen moeten de kosten helpen verlagen. Er zouden (voorlopig) wel geen hele productlijnen verdwijnen.
Minder van hetzelfde
Danone gaat minder productvariaties aanbieden om de stijgende inflatie en kostendruk te beheersen. Er zouden (nog) geen volledige productlijnen worden geschrapt, maar in het aantal verschillende referenties wordt wel flink gesnoeid. Zo zal de FMCG-fabrikant van sommige producten minder verschillende verpakkingsgroottes of smaken produceren. Dat vertelt Ayla Ziz, het hoofd van de wereldwijde verkoop, aan Reuters.
Aangezien de kosten voor transport, olie en verpakkingsmateriaal te lijden hebben onder de oorlog in Oekraïne enerzijds en de aanhoudende coronapandemie in China anderzijds, wil Danone zo op productiekosten besparen. Door een kleiner, eenvoudiger assortiment aan te bieden, kunnen ook de supermarkten besparen: zij hoeven immers minder opslag- en schapruimte, transport en stockbeheer te voorzien.
“We moeten aan inflatie beginnen te wennen, vooral in Europa”, aldus Ziz. Het zou weliswaar niet om een algemene SKU-vermindering gaan, maar om een analyse die kan verschillen per regio en per retailer. De hele portefeuille van Danone wordt volgens Ziz samen met elke retailklant bekeken. Ook zal de FMCG-reus investeren in software om de prijzen van producten nauwkeuriger te bepalen en in lijn te houden met de consumentenverwachtingen.