Danone is 2025 goed begonnen: de Franse voedingsgigant haalde in het eerste kwartaal een omzet van 6,8 miljard euro, goed voor 4,3% vergelijkbare groei. “We hebben een sterke start geleverd over alle categorieën heen”, zegt CEO Antoine de Saint-Affrique.
Breed gedragen groei
De omzetgroei is toe te schrijven aan zowel een volumemix (+1,9%) als prijsverhogingen (+2,4%), wat erop duidt dat consumenten bereid waren meer te kopen ondanks licht hogere prijzen. Vooral in China, Noord-Azië en Oceanië was de groei op vergelijkbare basis met 9,9% opmerkelijk, dankzij medische voeding en sterke prestaties van het zuivelmerk Mizone in Japan.
Gezonde producten deden het overal goed: in Noord-Amerika scoorde yoghurtmerk Oikos in het bijzonder, in Europa was er 2% omzetgroei dankzij merken als Alpro, YoPro en Actimel. De omzet in zuivelproducten daalde weliswaar op gerapporteerde basis met 2,7%, maar groeide op vergelijkbare basis met 3,7%. Gespecialiseerde voeding steeg met 5,3%, vooral dankzij stijgende vraag naar medische voeding en babyvoeding. Het watersegment groeide met 4,1%.
Danone bevestigt de eerdere verwachtingen voor 2025: een omzetgroei van tussen 3 en 5% op vergelijkbare basis, met een snellere stijging van het operationele resultaat. Het bedrijf toont zich optimistisch over de rest van het jaar, mede dankzij innovatie op basis van wetenschap, een klantgerichte aanpak en een bredere distributievoetafdruk.