Om zich aan te passen aan een nieuwe COVID-wereld en weer aan te knopen met groei, gaat Danone z’n organisatie herstructureren en enkele activiteiten afstoten. Het bedrijf ziet plantaardige zuivelalternatieven sterk presteren.
Strategische opties bekijken
Danone voelt de impact van de coronacrisis: in het derde kwartaal daalde de omzet op vergelijkbare basis met 2,5% tot 5,8 miljard euro. Het gevolg van sanitaire maatregelen, gesloten grenzen en wankel consumentenvertrouwen, zegt CEO Emmanuel Faber in een persbericht. Hij wil zo snel mogelijk weer aanknopen met een groeiritme van 3 tot 5% en kondigt daarom enkele structurele maatregelen aan.
Onder andere wil de multinational z’n activiteitenportefeuille grondig evalueren: Danone bekijkt de strategische opties voor z’n Argentijnse divisie en voor Vega, een Amerikaans merk van plantaardige proteïnedrankjes. Mogelijk zal het bedrijf ook andere activa tegen het licht houden. Recent nog verkocht de groep z’n resterend belang in het Japanse probioticamerk Yakult om middelen vrij te maken voor andere prioriteiten.
Plantaardige groei
Ook de interne organisatie moet op de schop volgens Faber. Er komen twee zogenaamde ‘macro-regionale’ CEO’s om de internationale en de Noord-Amerikaanse activiteiten aan te sturen: zij moeten de lokale executie naar een hoger plan tillen en op zoek gaan naar synergieën over de categorieën heen. Een belangrijke opdracht komt er ook voor een nieuwe COO die strategisch belangrijke functies zal integreren, van onderzoek en ontwikkeling over inkoop tot operaties en kwaliteit.
Danone lijdt onder dalende verkopen in het out-of-home kanaal. Vooral de waters ondervinden daar de gevolgen van. E-commerce steeg dan weer met 40%. Essentiële zuivelproducten presteerden goed en plantaardige zuivelalternatieven groeien zelfs met dubbele cijfers. In Europa kon Danone marktaandeel winnen dankzij Actimel, Danette en Alpro.