Om minder plastic te verbruiken, verwijdert Danone nu ook de etiketten van Actimel-flesjes. Er komt voor het eerst ook een grote fles.
Etiketten niet recyclebaar
Als onderdeel van de inspanningen van Danone om zijn koolstofuitstoot te verminderen, pakt de producent de Actimel-flesjes aan. Na de lancering van de eerste etiketvrije Actimel 0%-flesjes in 2022 vinden de Belgische consumenten sinds augustus geleidelijk ook nieuwe etiketvrije Actimel-drinkyoghurts in de winkelrekken.
De merknaam, allergenen en vitamines staan voortaan in reliëf op de witte flesjes. Op het aluminium lidje staat de smaak van het product. De nieuwe verpakking vermindert de hoeveelheid plastic en verbetert de recycleerbaarheid, aangezien de etiketten niet recyclebaar waren. In België zou de vernieuwde verpakking moeten leiden tot een vermindering van 22 ton plastic en 159 ton CO2 per jaar.
Melk grootste voetafdruk
Al is er een uitzondering: de variant aardbei/banaan behoudt haar etiket “zodat deze variant in het winkelrek gemakkelijk herkenbaar blijft voor gezinnen met kinderen” (lees: aanlokkelijk genoeg blijft voor kinderen). Nieuw is ook de lancering van een grote fles van 645 gram, met minder plastic ten opzichte van de individuele kleine flesjes.
Los van de verpakking, die verantwoordelijk is voor 17% van de uitstoot, is de uitstoot voornamelijk afkomstig van de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van melk. Algemeen directeur Nathalie Pfaff van Danone BeLux: “Actimel blijft werken rond projecten om de impact op het milieu te verminderen. Zo is er de recente aankondiging van Danone wereldwijd om de methaanuitstoot van verse melk tegen 2030 met 30% te verminderen. In België zal Danone ook doorgaan met het uitrollen van Bovaer in koeienvoer, waardoor de methaanuitstoot van vee met 20 tot 40% zal dalen.”