Als eerste merkfabrikant start Danone een samenwerking op met Colruyt Group rond de Eco-Score, om consumenten te informeren over de milieu-impact van hun voedingskeuzes. CEO Nathalie Pfaff van Danone BeLux en COO Stefan Goethaert van Colruyt Group geven tekst en uitleg.
Transparantie bieden
Consumenten vinden voortaan de Eco-Score van 260 producten van Danone en Alpro op de websites van Danone en Colruyt Group, in de Xtra-app en in de winkelrekken van Colruyt, op het elektronisch prijsetiket en op affiches. Daarmee is Danone de eerste A-merkfabrikant in België die meestapt in het Eco-Score project dat Colruyt Group twee jaar geleden lanceerde om de milieu-impact van producten in kaart te brengen.
“We volgen dit project al sinds de lancering met veel interesse. Het sluit aan bij onze strategie om een consumptie te stimuleren die tegelijk goed is voor de gezondheid en duurzamer. Daar zijn we al vijftig jaar mee bezig. We willen onze consumenten transparantie bieden over de milieu-impact van de producten die ze kiezen” zegt Pfaff. “Dit is ook een opportuniteit om te leren, te kijken hoe de consumenten reageren, en hoe dit een impact heeft om hun aankoop- en consumptiegewoonten. Het helpt ons daarnaast om de levenscyclus van onze producten beter te begrijpen.”
91% heeft al A of B
In eerste instantie heeft het initiatief betrekking op zuivelproducten en plantaardige alternatieven. Babyvoeding valt nog buiten het project, als gevolg van het strikt reglementair kader. 91% van het productportfolio heeft nu al de Eco-Score A of B. “In Rotselaar produceren we zuivel met melk van veebedrijven in een straal van 70 kilometer van de fabriek. Voor Alpro gebruiken we soja die niet-GMO gecertifieerd is. In het oosten van Frankrijk hebben we een fabriek die soja verwerkt van binnen een straal van 50 kilometer. Al onze yoghurtverpakkingen zijn recycleerbaar. We hebben dus al veel gedaan, maar dit stimuleert ons om onszelf te blijven uitdagen.”
Waar zitten de knelpunten bij de producten met een wat mindere Eco-Score? “Vandaag hebben we 1% producten met een D-score en 8% die een C hebben. Soms gaat het om de sourcing van grondstoffen, soms om de levenscyclus van de producten. We moeten ook blijven werken aan verpakkingen die niet alleen recycleerbaar zijn, maar ook meer en meer gerecycleerde materialen bevatten.”
Vanaf eind mei plant Danone digitaal, op televisie en in de Colruyt-winkels activeringsacties voor producten met de Eco-Score A: het gaat om het yoghurt-assortiment van Danone Fruit en Danone Fruix, Alpro sojadrink, Alpro plantaardig alternatief voor yoghurt ‘natuur’ en Alpro This is not M*LK Chocolate.
Naar een Europees systeem?
Wil Colruyt nu snel meer A-merkfabrikanten aan boord halen? “Het is nooit onze intentie geweest om ons eigen exclusieve systeem te hebben”, zegt Goethaert over deze samenwerking. “We verkiezen een systeem voor heel Europa. Als er morgen meer leveranciers of retailers zijn die de Eco-Score willen gebruiken, des te beter. Zo is het ook met de Nutri-Score gelopen. Te veel systemen zou het ingewikkeld maken voor de consument.”
Maar een expliciete oproep om iedereen mee te krijgen met de Eco-Score doet Colruyt nog niet. Vrijdag organiseert de retailer wel een ontmoeting met leveranciers rond zijn duurzaamheidsstrategie. Daar zal ook deze samenwerking aan bod komen. “We zullen wel zien of andere leveranciers zich aanmelden”, zegt Goethaert.
Punten sparen
Colruyt toont intussen de Eco-Score van zijn huismerken online en op de verpakking van ongeveer 600 producten. “Sinds enkele maanden zijn we ook begonnen met het publiceren van de Eco-Score op de elektronische schapetiketten in de winkels. Gemotiveerde consumenten zullen de scores misschien wel online opzoeken, maar we denken dat het belangrijk is dat shoppers die scores ook in de winkel te zien krijgen.”
Colruyt heeft ook een programma gelanceerd waarmee Xtra-kaarthouders punten kunnen sparen wanneer ze producten kopen met de Eco-Score A of B, om bewustzijn te creëren. “Al meer dan 40% van de consumenten kent de Eco-Score, wat we niet slecht vinden. Onze klanten hebben nu al meer dan twee miljoen punten verzameld.” Dat resulteerde in meer dan 11.000 m² bloemenweides, 6.500 bomen en 4.000 m² natuurgebied.