De omzet van voedingsbedrijf Danone is in het eerste kwartaal van 2017 met 3% gestegen, maar daar tegenover stond wel dat het volume met 2,6% terugviel. Vooral de verkoop van zuivelproducten stelde teleur.
Trage start
De totale omzet van Danone kwam in het eerste kwartaal uit op 5,46 miljard euro, 3% meer dan een jaar eerder. Die groei was volledig te danken aan de prijzen (die met 3,3% de hoogte in gingen) en wisselkoerseffecten, want het verkochte volume viel met 2,6% terug. Op vergelijkbare basis was er nog sprake van een groei van 0,7%.
“Zoals verwacht vertoont de omzet een trage start van het jaar. In moeilijke marktomstandigheden hebben we wel vooruitgang geboekt op onze prioriteiten doorheen alle categorieën”, zegt CEO Emmanuel Faber. Het verkochte volume van zuivelproducten, de grootste tak binnen Danone, viel met 5,3% terug, terwijl er ook 1,3% minder water werd verkocht. Babyvoeding steeg wel met 0,1% en medische voeding zelfs met 4,8%.
Overname Whitewave afgerond
Op geografische basis was er in elke regio sprake van een terugval. Zo viel de omzet in Europa met 4,3% terug en ook het volume daalde er met 2%. In de regio GOS (Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne) en Noord-Amerika steeg de omzet wel met 12,3%, maar daalde het verkochte volume met net geen 5%.
Vorige week rondde Danone nog de overname van Whitewave af, waarbij in Noord-Amerika een nieuw bedrijfsonderdeel onder de naam DanoneWave werd opgericht. Dat zal alle zuivel van Danone en de activiteiten van Whitewave samenbrengen onder de hoede van Lorna Davis, die als CEO zal fungeren van de bedrijfstak.
Whitewave focust zich voornamelijk op gezonde voeding en met de overname wil Danone zich meer toespitsen op de groeiende groep klanten die op zoek is naar die soort voeding. Danone legde ongeveer elf miljard euro neer voor de overname, de grootste in de geschiedenis van het bedrijf. Whitewave is ook eigenaar van het Belgische Alpro.