Danone boert goed onder de corona-lockdown: in maart steeg de omzet dankzij het hamsteren met 5 à 10%, in het hele kwartaal steeg de verkoop 3,7% op vergelijkbare basis. Bij Alpro kunnen ze de vraag zelfs met moeite bijhouden.
Hamsteren van (soja)yoghurt
In het voorbije eerste kwartaal steeg de omzet 3,7% naar 6,24 miljard euro. Dat was vooral te danken aan het hamstergedrag bij het begin van de lockdowns in maart: de omzet ging toen 5 à 10% omhoog. Mensen kochten 4,6% meer zuivelproducten (ook plantaardige) en de verkoop van gespecialiseerde voedingsproducten nam met 7,9% toe.
Bij dochtermerk Alpro kunnen ze de groei beamen: de Belgische producent van plantaardige zuivel zag de omzet in het eerste kwartaal met 20% groeien, aldus De Tijd. De vraag stijgt zo snel dat het niet mogelijk blijkt om het volledige assortiment te blijven produceren, ook al omdat er minder personeel is en de werknemers afstand moeten houden. Alpro heeft ervoor gekozen om zich momenteel te concentreren op de hardstlopende producten.
De waterverkoop van Danone ging er daarentegen met 6,8% op achteruit, door de sluiting van restaurants en cafés. Ongeveer 40% van de omzet van de divisie komt normaal van het buitenshuiskanaal. In China, waar de herlancering van het merk Mizone werd uitgesteld tot het tweede kwartaal, daalde de waterverkoop met ongeveer 40%.
2020 niet te voorspellen
Op het Franse hoofdkantoor bereidt Danone zich al voor op de keerzijde van de medaille: topman Emmanuel Faber durft geen jaarprognoses meer te doen en neemt de eerder gedane voorspellingen terug. Hij ging in februari uit van een vergelijkbare omzetgroei van 2 tot 4% en een operationele marge van meer dan 15%, wat al een neerwaartse correctie was.
Faber waarschuwde dat de groei van het eerste trimester zich niet meer zal herhalen: het hamsteren is nu voorbij en supermarkten zullen hun inderhaast ingeslagen voorraden kwijt proberen te geraken. Bovendien wegen extra kosten op de marge: de veiligheidsmaatregelen in de fabrieken, de extra verlofdagen en premies voor de werknemers en zelfs het transport naar de winkels zijn nu duurder.
Danone houdt wel alle vertrouwen in zijn strategie en doelstellingen voor 2030. De zuivelproducent wil daarbij vooral inzetten op ‘gezondere’ producten met probiotica, proteïnes en plantaardige ingrediënten. “Wij geloven absoluut dat het vertrouwen in de gezondheid, het ethos en de eerlijkheid van merken zeer belangrijk zal zijn, en steeds belangrijker zal worden in de toekomst, zowel in als na de COVID-crisis”, zo citeert Reuters Faber.