De coronacrisis zorgt voor polarisatie in de voedingssector: de middenklasse staat te verdwijnen, zegt Danone-topman Emmanuel Faber. De kloof tussen arm en rijk groeit, en daardoor ook tussen hoe mensen eten.
Economische crisis versus gezondheid
In sommige regio’s zullen mensen na de coronapandemie nog meer uitgeven aan gezonde voeding, terwijl men in andere gebieden net op voeding moet gaan besparen. Dat voorspelt Danone aan de hand van de eerste resultaten sinds de uitbraak, waarbij plantaardige voeding bijvoorbeeld sterk groeide maar de verkoop van flessenwater kelderde. Het lokale aspect van voeding wordt sinds de crisis ook steeds belangrijker, ziet Faber.
Eenmaal we werkelijk in het ‘nieuwe normaal’ zitten, volgens Faber vanaf 2021, zal die polarisering alleen maar toenemen. Als twee belangrijkste trends ziet Danone immers een economische en sociale crisis enerzijds, en een groeiende interesse in gezonde voeding anderzijds.
“Op een bepaalde manier zal er geen middenklasse meer zijn. Sommigen daarvan zullen toegevingen moeten doen en ‘downtraden’, terwijl we aan de andere kant ook ‘up-trading’ zullen zien omdat veel mensen erg veeleisend worden op het gebied van gezondheid en kwaliteit”, zo citeert FoodNavigator de topman.
Keuzes te maken
Aangezien die “nieuwe wereld” er snel zit aan te komen, wil Danone in de komende maanden onderzoeken waar voor de FMCG-groep de kansen liggen. Het betekent wellicht ook keuzes maken: Faber laat al verstaan dat zijn bedrijf sommige merken zal afstoten, dat het zoekt naar “nieuwe manieren van werken” en dat het zal inzetten op besparingen.
De water- en zuivelproducent gelooft ook sterk in e-commerce en directe consumentenverkoop als blijvende waarden. In februari maakte Danone al een ambitieus investeringsplan van twee miljard euro bekend om te investeren in diëten, landbouw, circulaire verpakkingen en digitalisering.