De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.
Dik 6 miljard euro omzet
Danone boekte de voorbije drie maanden een omzet van liefst 6,085 miljard euro: 10,8% meer dan een jaar eerder en net geen 5% meer op vergelijkbare basis. Danone profiteerde zowel van prijsstijgingen (+1,1%) als volumegroei (+3,8%).
Het Franse bedrijf dankt die topprestatie vooral aan ‘gespecialiseerde voeding’: die tak zag zijn omzet met liefst 14,5% aandikken tot 1,8 miljard euro, met dank aan de verkoop van babymelk op de Chinese markt (ruim +50%). De waterafdeling, met merken als Evian en Badoit, zag de vergelijkbare omzet met 4,2% groeien tot 976 miljoen euro. De omzet van de zuiveltak, tot nader order nog altijd de belangrijkste activiteit van Danone, kende in Noord-Amerika een dipje (-0,2% tot 1,19 miljard), maar die daling werd gecompenseerd in de rest van de wereld (+0,8% tot 2,1 miljard euro).
Danone is voor zijn groei overigens meer en meer afhankelijk van opkomende regio’s. Europa en Noord-Amerika mogen samen nog altijd 3,3 miljard van de omzet genereren, dat is wel een klein half procentje minder dan vorig jaar. De omzet in de rest van de wereld is op vergelijkbare basis dan weer met 11,7% geklommen tot 2,8 miljard euro.