Activia, Vitalinea en Danone & Fruit
Vanaf maart zal Danone de yoghurt van de merken Activia, Vitalinea en Danone & Fruit niet langer extra omhullen met karton. Aan die beslisisng is maanden werk voorafgegaan, want de zuivelreus moet uiteraard blijven voldoen aan de wettelijke informatieverplichtingen (lijst met ingrediënten, wettelijke vermeldingen, voedingswaarde, gewicht, adres enz. – en dat in alle landstalen).
Daarnaast moet de verpakking er ook voldoende aantrekkelijk blijven uitzien in het koelvak, aangezien de consument volgens een studie van Action Plus uit 2006 zijn product in hooguit 43 seconden wil en dus moet kunnen vinden.
Door alle karton te schrappen, gaat Danone nog een stap verder dan bij de 8- en 12-packs, die het eerder al aanpakte. Daar verminderde Danone de oppervlakte van het gebruikte karton met 20 tot 34%, goed voor een besparing van een kleine 45 ton karton, of 48 ton CO2 minder op jaarbasis. Bij deze laatste actie gaat het alles samen om 29 productreferenties. De nieuwe besparing doet met 350 ton karton per jaar dus nog heel wat beter en komt overeen met 60 jaar verwarming voor een Belgisch gezin of 143 heen-en-terugvluchten Brussel-New York.
Ecologische voetafdruk
De voorbije 10 jaar nam Danone al flink wat initiatieven om haar ecologische voetafdruk te beperken. Door onderzoek naar lichtere verpakkingen verloor het Actimel-flesje op die manier al de helft van zijn gewicht in 10 jaar tijd. Actimel zit trouwens sinds de lente van vorig jaar in een plantaardig flesje. Door luchtbelletjes toe te voegen aan de verpakking van de yoghurtpotjes, is er vandaag 35% minder plastic nodig dan 10 jaar geleden.
Danone België sloot in september vorig jaar een partnerschap met het WWF, dat Danone zal begeleiden en helpen met zijn milieuprojecten voor het personeel en de consument. In maart zal Danone België bijvoorbeeld een door het WWF ontwikkelde tool op zijn website plaatsen, waarmee iedereen zijn persoonlijke CO2-voetafdruk kan bereken.