Danone verwerft voor een niet nader genoemd bedrag de Amerikaanse fabrikant van plantaardige voeding Earth Island. De Franse voedingsgigant publiceerde vandaag ook zijn jaarcijfers.
Doelstelling realiseren
De overname moet Danone helpen om zijn ambitie, om tegen 2025 minstens 5 miljard euro omzet te halen uit plantaardige voeding, waar te maken. Vandaag bedragen die opbrengsten ongeveer 2 miljard euro. Earth Island werd opgericht in 1988 en is eigenaar van merken als Vegenaise en Follow Your Heart.
In 2020 realiseerde de Franse groep een omzet van 23,6 miljard euro, een daling van 6,6% op gerapporteerde basis en 1,5% op vergelijkbare basis. Het bedrijfsresultaat daalde met 13,6% tot 2,8 miljard euro.
Flessenwater onderuit
Alle afdelingen van Danone werden getroffen door de cornapandemie die snelle veranderingen in het consumentengedrag heeft veroorzaakt. Tegelijkertijd stegen zowat alle kosten zoals transport en grondstoffen. Alleen al in flessenwater verloor Danone vorig jaar bijna 1 miljard euro of een vijfde van de omzet en 340 miljoen euro of de helft van de bedrijfswinst. Door de lockdowns bleven mensen thuis, waardoor de vraag naar kleine flesjes (met hoge marges) instortte.
De zuiveldivisie, goed voor zowat de helft van de groepsomzet, hield het best stand en moest “slechts” 2,6% inleveren. Vooral de plantaardige en veganistische alternatieven voor melk en yoghurt, verkocht onder de merken Alpro, Silk en So Delicious, deden het goed, schrijft de Financial Times.
Voor dit jaar verwacht Danone een lastig eerste kwartaal gezien de aanhoudende bedrijfssluitingen vanwege corona. De zuivelgigant denkt wel opnieuw met winstgevende groei te kunnen aanknopen tijdens de tweede jaarhelft.