Prijsverhogingen stuwden de omzet van AB InBev vorig jaar naar een recordhoogte, maar de volumes staan onder druk. Terwijl de brouwer de schade opmeet van het “anti-woke” activisme in de Verenigde Staten, klinkt topman Michel Doukeris voorzichtig positief.
Problemen in de VS
De brouwer van Budweiser, Stella Artois en Corona zag de omzet in 2023 met 7,8% stijgen naar 59,38 miljard dollar (54,8 miljard euro). De groei is wel enkel te danken aan prijsverhogingen: het verkochte volume daalde met 1,7% naar 584,73 miljoen hectoliter. Daarvan was bijna 506 miljoen hectoliter bier – de multinational verkoopt immers ook andere dranken (zoals cocktails en hard seltzers) in het kader van zijn ‘Beyond Beer’-strategie.
De nettowinst daalde wel van 5,97 naar 5,34 miljard dollar (4,9 miljard euro). Vooral in de VS kreeg de brouwer klappen: conservatieve consumenten verslikten zich daar in een marketingcampagne voor Bud Light met een transgender influencer, waardoor de verkoop kelderde. Het merk kruipt slechts zeer langzaam weer uit het dal. Er was ook een grote impact van de devaluatie van de Argentijnse peso. Sterke groei op onder andere de belangrijke Mexicaanse markt kon dat verlies niet compenseren.
Een voorzichtig optimistische topman Doukeris verwacht dat de bedrijfswinst dit jaar weer met 4 tot 8% zal stijgen, en dat ook de volumes weer zullen aantrekken. Hij verhoogt dan ook licht het dividend.